Nya Volvo XC90: begränsad första upplaga på 1927 bilar som enbart kan köpas på nätet En första serie på 1927 bilar hyllar året då Volvo grundades för 87 år sedan.

Nya Volvo XC90, som lanserades i Stockholm idag, släpps inledningsvis i en begränsad upplaga: First Edition. De 1927 individuellt numrerade bilarna är en hyllning till året då Volvo grundades. De kommer endast att säljas via www.volvocars.com, med start den 3 september klockan 16.00.

– Den som vill bli en av de första ägarna till världens bästa SUV måste vara snabb i vändningarna. Det enorma intresset för nya XC90 antyder att First Edition kommer att sälja slut snabbt, säger Alain Visser, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service vid Volvo Car Group.

Att enbart sälja den första serien bilar via nätet är ett av flera exempel på Volvo Cars nytänkande när det gäller marknadsföring och en personlig service.

– Vi skapar ett helt nytt digitalt ekosystem som gör det enklare att köpa och äga en Volvo. Introduktionen av nya XC90 är den perfekta plattformen för att skapa en ny, unik kundupplevelse, säger Alain Visser.

Fullutrustad

Den första upplagan bilar, som har individuellt numrerade dörrtrösklar och ett unikt emblem på bakluckan, drivs av en bensin- eller dieselmotor från Volvo Cars nya fyrcylindriga Drive-E familj.

Den kompressor- och turboladdade T6 har en effekt på 320 hk och ett maximalt vridmoment på 400 Nm, medan dieseln D5 har dubbelturbo, 225 hk och 470 Nm. Kraftöverföringen sker via en smidig 8-stegad automatlåda.

Den elektroniskt styrda luftfjädringen har fem inställningslägen, bland annat ett där föraren kan anpassa fjädringen helt efter sin personliga smak.

Svart lack och bärnstensfärgade lädersäten

Exteriört har bilarna den svarta kulören Onyx Black och åttaekrade 21-tums Inscriptionhjul. Inredningen kombinerar bärnstensfärgade stolar i nappaläder med askgrå läderinstrumentbräda och träpaneler i valnöt.

De elinställbara framsätena är även utrustade med ventilation. Ytterplatserna på andra raden har eluppvärmning och de två stolarna på tredje raden är elmanövrerade.

Pekskärmen i mittkonsolen, som är en av de mest iögonfallande detaljerna i nya XC90, utgör hjärtat
i bilens nya styrsystem. Praktiskt taget fritt från traditionella knappar, skapar det ett helt nytt sätt för föraren att interagera med sin bil.

Systemet innehåller även en uppsättning internetbaserade produkter och tjänster.

Ljudsystemet från Bowers & Wilkins har en 1400 Watt klass D-förstärkare, 19 högtalare och en luftventilerad subwoofer. Bashögtalaren är en av de första som integrerats i själva bilkonstruktionen.  Den senaste programvaran för ljudbearbetning får musiken i bilen att upplevas som ett liveframträdande i världsklass.

Mest omfattande säkerhetspaketet standard

Nya XC90 har det mest omfattande och tekniskt avancerade standardsäkerhetspaketet på bilmarknaden. Det inkluderar två världsnyheter: en tekniklösning som hjälper till att skydda vid avåkningsolyckor och automatisk inbromsning i korsningar.

City Safety blir samlingsnamnet för samtliga Volvo Cars automatiska bromsfunktioner – som också är standard
i nya XC90. City Safety täcker nu in fordon, cyklister och fotgängare framför bilen, både dag och natt.

Volvo Car Group 2013

För verksamhetsåret 2013 redovisade Volvo Car Group ett rörelseresultat på 1 919 MSEK
(66 MSEK 2012). Intäkterna under perioden uppgick till 122 245 MSEK (124 547 MSEK), medan nettoresultatet uppgick till 960 MSEK (-542 MSEK). Den globala försäljningen för året uppgick
till 427 840 fordon (421 951), en ökning med 1,4 procent jämfört med 2012. Det positiva rörelseresultatet är ett resultat av kostnadsstyrning och stark försäljning och dessutom ett konkret bevis på Volvo Car Groups framsteg i genomförandet av förändringsprogrammet. För helåret 2014 räknar bolaget också med att redovisa ett positivt resultat och förutspår en global försäljningsökning på drygt 5 procent.

Volvo har varit verksamt sedan 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen med en försäljning på 427 000 bilar under 2013 i ungefär 100 länder. Zhejiang Geely Holding (Geely Holding), Kina har ägt Volvo Cars sedan 2010. Det var en del av svenska Volvo Group fram till 1999, då företaget köptes av Ford Motor Company, USA. 2010 förvärvades Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2013 hade Volvo Cars över 23 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars huvudkontor för Kina är beläget i Shanghai. Företagets huvudsakliga produktionsanläggningar finns i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien) och Chengdu (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde (Sverige) och Zhangjiakou (Kina).