Styr din Volvobil från din Apple Watch

Volvo Cars kommer att släppa en uppdaterad version av sin banbrytande smarta Volvo On Call-app som ger sömlös uppkoppling för kroppsburna enheter som Apple Watch och Android Wear. Volvo On Call-appen hjälper Volvoförare effektivt att styra inställningar, låsa/låsa upp och hitta och använda andra Volvotjänster direkt från sin handled.

– Volvo On Call är en app som bokstavligen ger dig kontrollen över alla element du dagligen använder i din Volvo. Du kan ställa in tiden för kupévärmaren på kalla vintermorgnar och kyla ned bilen på varma sommardagar, kontrollera bränslenivån och körsträckan eller när det är dags för nästa service. Den kan till och med hjälpa dig att hitta din bil i ett fullt parkeringshus, förklarar David Holecek, Director Connected Products and Services på Volvo Cars.

De nya funktionerna i Volvo On Call är bland annat uppkoppling för kroppsburna enheter som Apple Watch, ett fullskaligt användargränssnitt för iPad, Android Wear och en enhetlig Windows Phone-app med röststyrning via Cortana och ett intelligent assistanssystem. Uppdateringen, som också ger möjlighet att skicka information till bilen i navigeringssyfte, släpps i slutet av juni.

Utöver de nya funktionerna har Volvo On Call-appen fått en helt ny design som bygger på Volvo Cars omtalade förargränssnitt Sensus i nya Volvo XC90.

Volvo On Call lanserades 2001 och var ett av de första bilbaserade telematiksystemen i världen som tillhandahöll säkerhets-, trygghets- och spårningstjänster direkt i bilen vid en olycka, haveri eller stöld genom att använda ett SIM-kort installerat i bilen. De ursprungliga säkerhetsfunktionerna finns fortfarande kvar – som aktiveras när bilens krockkuddar utlöses, eller när föraren behöver assistans, och sätter hen i direkt kontakt med en Volvo On Call-operatör som med hjälp av GPS-teknik sedan kan guida räddningstjänsten till olycksplatsen.

På senare år har applikationens betydelse och geografiska spridning ökat exponentiellt. I dag ingår funktioner som fjärrlås, bränslenivåindikering och hjälp att hitta bilen, förutom de ledande säkerhets- och trygghetstjänsterna som den haft sedan den kom.

– På bara några få år har vi gått från en integrerad säkerhets- och trygghetsrelaterad funktion i bilen till en lösning som gör att föraren kan vara uppkopplad direkt till bilen och få tillgång till en rad nya fördelar som gör vardagen betydligt enklare, sammanfattar Sofia Wessman, Manager Volvo On Call på Volvo Cars.

Till redaktörer:

• Volvo On Call is now available in 21 markets and there are currently around 230 000 active subscribers globally
  • Under de senaste 12 månaderna har Volvo registrerat runt åtta miljoner tillfällen då fjärrstart av kupévärmare använts.
  • Volvo On Call är för närvarande standard i Brasilien, USA och Kanada. På alla övriga marknader är den ett tillval, om den finns tillgänglig.
  • Sverige och Kina är de största tillvalsmarknaderna.
  • Nya XC90 har Volvo On Call som standard på många marknader.

• volvo
  • volvo personbilar sverige aktiebolag
  • apple watch

Volvo Car Group 2014

Räkenskapsåret 2014 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 2 252 Mkr (1 919 Mkr 2013). Omsättningen under perioden uppgick till 129 959 Mkr (122 245 Mkr). För helåret 2014 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån 465 866 bilar, vilket motsvarar en ökning på 8,9 procent jämfört med 2013. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan.

Om Volvo Car Group

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 465 866 bilar i över 100 länder 2014. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2014 hade Volvo Cars över 26 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor, produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) samt karosskomponenter i Olofström.