Uppgraderad Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen i AWD-bilar

Volvo Cars introducerar en ny Polestarutvecklad mjukvaru-uppdatering som ökar fördelningen av vridmomentet till de bakre hjulen för de Volvobilar som är utrustade med fyrhjulsdrift, AWD, och ger en mer dynamisk körning.

Denna mjukvaruoptimering, utvecklad av Volvo Car Groups nya varumärke för elektrisk prestanda Polestar, ökar mängden och frekvensen av det vridmoment som går till bakhjulen, förbättrar styrningen med förstärkt leverans, ger bättre kontroll och precision vid kurvtagning och förbättrad dragkraft när man kör iväg och levererar en mer aktiv körning.

- Vi finjusterar alltid körupplevelsen på våra bilar och denna uppgradering gör fyrhjulsdriften både mjukare och mer dynamisk, säger Henrik Green, senior vice president för forskning och utveckling på Volvo Cars.

AWD-optimeringen aktiveras enkelt genom att välja bilens ”Dynamic drive mode”, eller när ”Electronic Stability Control” är urkopplat.

Den nya bakhjulsmomentfördelningen adderar ytterligare ett optimeringsområde till den senaste Polestar mjukvaru-uppdateringen. De fem existerande områdena inkluderar en skarpare respons för gasreglage, snabbare släpp av gaspådrag, snabbare växlingar, optimerade växellägen och att växelläget vid kurvtagning hålls kvar, såväl som ökad motorutväxling.

Polestars ADW-optimering kommer att vara tillgängligt för bensin- och dieselmodeller i Volvo V90-serien, 60-serien och XC40. Detta från augusti 2018 och framåt.

Till redaktörer:

Tillgängligt för alla nya Volvobilar byggda på SPA- och CMA-arkitekturen från modellår 2019 och framåt och då bilar som har fyrhjulsdrift. (plug-in hybrider ingår inte)

Plug-in-hybrider, T8 och T6 Twin Engine varianterna, som har ett elektriskt bakaxelsystem (ERAD) och använder elkraft bara på de bakre hjulen, erbjuder redan en bakhjulsdrift och behöver inte utökad AWD-optimering.

I Europa är Polestars mjukvaruoptimeringar WLTP-kompatibla och en del av certifieringsprocessen.

Polestaroptimeringar omfattas av alla Volvos fabriksgarantier och är godkända av tillverkaren.

• polestar
  • elektrifiering
  • uppkopplad bil
  • teknik

Volvo Car Group 2017

Räkenskapsåret 2017 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 14 061 Mkr (11 014 Mkr 2016). Omsättningen under perioden uppgick till 210 912 Mkr (180 902 Mkr). För helåret 2017 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 571 577 bilar, en ökning på 7,0 procent jämfört med 2016. Resultaten understryker den omfattande förvandling som Volvo Cars ekonomi och verksamhet har genomgått de senaste åren och ger även företaget en bra position för nästa tillväxtfas.

Volvo har tillverkat bilar sedan 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 571 577 bilar i över 100 länder 2017. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.