Volvo Car Group presenterar global elektrifieringsstrategi

Volvo Car Group har presenterat en av bilindustrins mest omfattande elektrifieringsstrategier, med laddhybrider tillgängliga över hela modellprogrammet. Företaget kommer att ta fram ett helt nytt sortiment elektrifierade mindre bilar och man utvecklar dessutom en helt elektrisk bil som börjar säljas efter 2019.

Som en del av den nya strategin meddelade den svenska biltillverkaren att man räknar med att de elektrifierade varianterna på medellång sikt kommer att stå för upp till 10 procent av den totala försäljningen.

Det första steget i den nya elektrifieringsstrategin inkluderar laddhybrider i 90-serien och 60-seriens större bilar, som är byggda på bolagets nya Scalable Product Architecture (SPA). Processen har redan inletts genom lanseringen av nya XC90 T8 Twin Engine med fyrhjulsdrift. Den fortsätter inom kort med Twin Engine-versioner av den nya premiumsedanen S90 och kommande modeller.
Volvo Cars kommer också att bredda laddhybridutbudet med en ny framhjulsdriven Twin Engine-variant.

Den svenska biltillverkaren kommer även att bredda produkterbjudandet med en helt ny serie mindre bilar i 40-serien. Dessa blir baserade på företagets nyutvecklade Compact Modular Architecture (CMA), som i likhet med SPA redan från början är förberedd för elektrifiering. Detta innebär att Volvo Car Group är en av få biltillverkare i världen med två helt nya arkitekturer som täcker in både laddhybrider och helt elektriska drivlinor.

Volvo Cars bekräftar dessutom att företaget utvecklar en helt elektrisk bil som ska börja säljas 2019. Mer information kommer vid ett senare tillfälle. Håkan Samuelsson, President och CEO för Volvo Cars, säger:

– Vi tycker att det är dags att sluta betrakta elektrifiering som en nischteknik. På ett par års sikt är vi övertygade om att elektrifierade bilar kommer att stå för tio procent av Volvo Cars globala försäljning.

Volvo Cars strategi bygger på att laddhybrider ger kunderna den bästa kombinationen av effektivitet, räckvidd och komfort.

Som exempel är Volvo XC90 T8 Twin Engine en av de renaste och mest kraftfulla sjusitsiga SUV:erna på marknaden: mer än 407 hästkrafter, CO2 -utsläpp på bara 49 g/km, elräckvidd på 43 km, branschledande bränsleekonomi på 2,1 l/100 km och acceleration 0-100 km/h på bara 5,6 sekunder.

Den här kombinationen av kraft, effektivitet och miljövänlighet kommer att bli adelsmärket för samtliga Volvo Cars kommande elektrifierade modeller.

– Vårt redan lanserade laddhybrider har lärt oss mycket om hur människor använder elektrifierade bilar. Vårs studier visar att förarna i våra Twin Engine-bilar kör ungefär halva tiden på eldrift. Detta innebär att våra laddhybrider redan är ett starkt alternativ till konventionella drivlinor, säger Dr Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development vid Volvo Car Group.

Han tillägger:

– Med nästan 40 års erfarenhet inom elektrifiering har Volvo lärt sig mycket om batterihantering och i dag ger vi våra kunder branschens bästa räckvidd per kilowattimme. Vi har kommit till en punkt där kalkylen av kostnad kontra fördelarna nästan är positiv. Batteritekniken har förbättrats, kostnaderna är på väg ner och allmänhetens acceptans för elektrifiering är inte längre ett problem.

Volvo Car Group 2014

Räkenskapsåret 2014 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 2 252 Mkr (1 919 Mkr 2013). Omsättningen under perioden uppgick till 129 959 Mkr (122 245 Mkr). För helåret 2014 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 465 866 bilar, vilket motsvarar en ökning på 8,9 procent jämfört med 2013. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan.

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 465 866 bilar i över 100 länder 2014. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2014 hade Volvo Cars över 26 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) samt karosskomponenter i Olofström.

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial gäller Volvo Car Groups internationella modellprogram.
Vissa detaljer kan vara tillval. Bilarnas specifikationer kan variera från land till land och kan ändras utan förvarning.

• miljö vps
  • teknik