Volvo Car Sverige engagerar sig i kampen mot plast

Varje år slängs åtta till tretton miljoner ton plast i havet. Ett miljöproblem som växer. Volvo Cars stödjer FNs ”Clean Seas” och ”Turn the Tide on plastic” som en del i företagets hållbarhetsarbete. Drygt 160 personer från Volvo Car Sverige med affärspartners städade nyligen stränder i Göteborgs norra skärgård. En viktig och lärorik insats.

Totalt har drygt 1 650 Volvoanställda världen över städat stränder i 18 länder. Dels på samtliga stop over för seglingsäventyret Volvo Ocean Race som startade hösten 2017 och nu snart har gått i mål, dels på FNs ”World Environment Day” nyligen.

- Jag är stolt över att vi som företag har engagerat oss i detta oerhört viktiga miljöarbete och att vi anställda praktiskt också är med och bidrar, säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.

Det var drygt 160 personer från Volvo Car Sverige, försäkringsbolaget Volvia, finansbolaget Volvofinans, Volvo Car Retails Solution samt Volvohandlarna Volvobil och Bra Bil som gjorde en gemensam Beach Clean Up på stränder på Björkö, Hönö och Öckerö i Göteborgs norra skärgård. Uppskattningsvis samlades ett 100-tal säckar hårdplast och skräp in. Arbetet skedde i samarbete med Håll Sverige Rent, Sjöräddningssällskapet och Svenska Segelsällskapet som tillsammans driver projektet Optimist för havet. Den hårdplast som samlades in går till projektet och ska användas till att bygga ett antal optimistjollar.

- Plast i havet är ett av vår tids värsta miljöproblem. En välkänd uppskattning är att det kommer att vara mer plast än fisk i haven år 2050 om inget görs. Plast har en mycket lång nedbrytningsperiod och fragmenteras till mikropartiklar över tid. Fiskarna får i sig detta och i förlängningen kanske också vi människor, säger Johanna Ragnartz , vd på Håll Sverige Rent.

Världen över räknar man med att det finns 150 miljoner ton plast i haven. Uppskattningsvis kommer det in fem fulla badkar med plast varje timme på Bohuskusten. Och de engagerade städarna hade fullt upp med att städa. Under några timmar samlade gruppen som sagt in 100-talet påsar med plast och stora mängder annan skräp.

- Det är fantastiskt att kunna bidra till en renare värld och göra skillnad tillsammans. Det gav oss alla en skön känsla och massor av energi, säger Kristina Rylén, HR-chef på Volvo Car Sverige.

Som ett led i Volvo Cars hållbarhetsarbete har företaget nu också aviserat att det från år 2025 kommer att vara minst 25 procent återvunnen plast i nylanserade Volvobilar. Det betyder att Volvo Cars går i täten inom bilindustrin för en än mer ansvarsfull och hållbar produktion.

Vidare har Volvo Cars aviserat att från 2019 kommer det inte ska förekomma någon engångsplast på företagets restauranger och kontor världen över.

Volvo Cars strategi med att det år 2025 ska 50 procent av försäljningen vara rena elbilar är också ett stort och betydelsefullt steg mot en renare miljö och en renare värld.

-------------------------------

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial avser Volvo Car Sverige AB:s nationella modellurval. Den utrustning som anges kan vara extrautrustning. Fordonsspecifikationerna kan skilja sig åt mellan olika länder och kan ändras utan föregående varning.

• livsstil vps
  • allmänt vps
  • miljö vps
  • evenemang/aktiviteter
  • hållbarhet vps

Volvo Car Group 2017

Räkenskapsåret 2017 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 14 061 Mkr (11 014 Mkr 2016). Omsättningen under perioden uppgick till 210 912 Mkr (180 902 Mkr). För helåret 2017 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 571 577 bilar, en ökning på 7,0 procent jämfört med 2016. Resultaten understryker vilken omfattande förvandling som Volvo Cars ekonomi och verksamhet har genomgått de senaste åren och ger även företaget en bra position för nästa tillväxtfas.

Volvo har tillverkat bilar sedan 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 571 577 bilar i över 100 länder 2017. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

Katarina Adamson

PR- och kommunikationsdirektör Volvo Car Sverige AB +46729707168