Volvo Cars stödjer G7 Ocean Plastic Charter, som ett del av sitt branschledande åtagande att minska plastföroreningar

Volvo Cars, deltar som enda biltillverkare denna vecka på G7 Ocean Partnership Summit. G7-toppmötet ett av de största miljötoppmötena i världen och Volvo Cars inbjudan understryker företagets position som branschledande när det handlar om hållbarhet.

Toppmötet i Halifax, Kanada, samlar regeringar, företag och enskilda organisationer. Volvo Cars kommer uttryckligen att stödja och främja G7 Ocean Plastic Charter och kommer att presentera företagets eget hållbarhetsprogram i detalj, som inkluderar den tidigare visionen om plast: att väsentligt öka användningen av återvunnen plast i sina nya bilar.

Volvo Cars har ett av de mest ambitiösa hållbarhetsprogrammen inom bilindustrin, med ett uttalat mål att minska sin totala miljöpåverkan. Att minska plastföroreningar och arbeta för att använda mer återvunna material i bilarna är en viktig del av den strategin.

G7 Charter förbinder regeringar att ta konkreta och ambitiösa steg mot att adressera de globala problemen kring plastföroreningar i haven, som att främja användandet av återvunnen plast och att minska plastföroreningar i sina länder. Volvo Cars är det första och enda bilföretaget som stödjer detta.

- Vår inställning till hållbarhet stämmer väl överens med G7 Ocean Plastic Charter, att stötta det är en naturlig följd av denna inställning, säger Maria Hemberg, Senior Vice President Group Legal, General Counsel and Chair of Volvo Cars Sustainability Board.

Tidigare i år berättade Volvo Cars att företaget år 2025, avser att minst 25 procents av den plast som används i varje nylanserad Volvobil ska vara gjort av återvunnet material. För att bevisa att det verkligen är ambitionen, har Volvo Cars byggt en specialversion av en XC60 T8 laddhybrid för att visa att mer återvunnet material kan byggas in i bilarna utan att behöva kompromissa på säkerhet eller kvalitet. Tidiga diskussioner kring ambitionerna med relevanta leverantörer kring ambitionerna för plast har också gett positivt gensvar.

Den senaste Volvo Ocean Race-seglingen fokuserade också på problemet med plastföroreningar i haven. Den inriktningen visades via finansieringen av forskning kring havets hälsa som en del av Ocean Race liksom ett dussin framgångsrika strandstädningar runt om i världen, som involverade tusentals Volvoanställda.

Volvo Cars har också fattat beslutet att på alla sina anläggningar och evenemang minska miljöpåverkan av plast. Företaget arbetar nu med att ta bort all användning av engångsplast från sina kontor, matsalar och event över hela världen. Det arbetet ska vara klart i slutet av 2019. Varje år ersätter det pågående programmet över 20 miljoner engångsplastartiklar som koppar, matbehållare och bestick med mer hållbara alternativ, som inkluderar nedbrytbara produkter gjorda av papper, massa och trä.

Ur ett vidare perspektiv har Volvo Cars åtagit sig att minska miljöpåverkan både på sina produkter och verksamheter. 2017 gick företaget ut med sitt industriledande löfte att elektrifiera all nya Volvomodeller som lanseras efter 2019. I våras förstärkte Volvo Cars sin strategi, genom att säga att man siktar på att rena elbilar kommer utgöra 50 procent av den globala försäljningen 2025

När det gäller verksamheten, siktar Volvo Cars på att ha en klimatneutral produktion år 2025. I januari i år blev motorfabriken i Skövde den första klimatneutrala anläggningen.

• allmänt vps
  • hållbarhet vps

Volvo Car Group 2017

Räkenskapsåret 2017 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 14 061 Mkr (11 014 Mkr 2016). Omsättningen under perioden uppgick till 210 912 Mkr (180 902 Mkr). För helåret 2017 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 571 577 bilar, en ökning på 7,0 procent jämfört med 2016. Resultaten understryker vilken omfattande förvandling som Volvo Cars ekonomi och verksamhet har genomgått de senaste åren och ger även företaget en bra position för nästa tillväxtfas.

Om Volvo Car Group

Volvo har tillverkat bilar sedan 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 571 577 bilar i över 100 länder 2017. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

Under 2017 hade Volvo Car Group i genomsnitt 38 000 (30 400) heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.