Volvo City Safety ger lägre försäkringspremier

E-post Bo Larsen, blarsen3@volvocars.com
Datum 2008-09-05

Volvo Personvagnar har fått mycket uppmärksamhet för sin nya säkerhetsfunktion där bilen bromsas automatiskt - Volvo City Safety.

- City Safety intresserar försäkringsinstitut i hög grad och försäkringsbolag på flera marknader sänker premien med upp till 30 procent för den som försäkrar en Volvo XC60, berättar Anders Eugensson, säkerhetsexpert hos Volvo Personvagnar, Governmental Affairs.

City Safety, som är standard i Volvo XC60, gör att bilen i låga hastigheter (0-30 km/tim) automatiskt bromsar om föraren blivit distraherad och inte reagerar på en framförvarande bil. Funktionen bidrar därmed till att antalet och effekterna av påkörningsolyckor bakifrån i låga farter reduceras. Dessa olyckor utgör en stor andel av det totala antalet olyckor.

Anders Eugensson startade i våras en turné för att demonstrera funktionen i en ombyggd Volvo S80.

- Vi visar City Safety på en bana där det står en stor krockkudde i form av en bil på 40 meters avstånd, berättar Anders Eugensson. Vi accelererar bilen till 15 km/tim och när kollisionen är nära förestående, träder City Safety in och bromsar så att kollisionen kan undvikas helt. I en hastighet över 15 km/tim men under 30 km/tim så krockar bilen med den framförvarande, men följderna av krocken mildras.

- Bilen får impulsen att bromsa via en lasersensor som sitter väl skyddad innanför vindrutan. Impulsen skickas till en dator som avgör om bilen måste bromsas automatiskt. City Safety är ett hjälpsystem som aldrig tar bort förarens ansvar, poängterar Anders Eugensson.

Visas på turné

Säkerhetsinstitut och myndigheter såsom Thatcham (Storbritannien) och IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, USA), arrangerar seminarier för försäkringsbolag världen över. Anledningen är att City Safety beräknas minska antalet person- och plåtskador i samband med lågfartsolyckor. Kostnaderna minskar därmed för kunder, försäkringsbolag och samhälle. City Safety innebär dessutom att risken för pisksnärtskador på de åkande i bilen framför kan undvikas eller reduceras.

Nya XC60 är Volvos säkraste bil hittills och den kan utrustas med all tillgänglig säkerhetsteknik. De positiva effekterna av City Safety gör att flera försäkringsbolag världen över, sänker premierna med 10-30 procent för den kund som tecknar en försäkring för den nya cross-overn.

Thatcham demonstrerade redan i februari City Safety. Funktionen belönades för sin teknik med utmärkelsen "British Fleet World Honours Awards 2008" samt amerikanska "Traffic Safety Achievement Award" vid årets internationella trafiksäkerhetssymposium i New York. Volvo Personvagnar har en vision att skapa bilar som inte krockar och i ett kortare perspektiv att ingen ska dödas eller skadas i en Volvo år 2020. City Safety, som är utvecklat av Volvo Personvagnar är ett viktigt steg på väg mot den visionen.

Turnéplan City Safety 2008:

Februari: arrangör Thatcham, England. April: Saragossa, Spanien. Arizona, USA, deltagare: försäkringsbolag, Transport Canada samt NHTSA. Maj: Nürnburg, Tyskland. Juni/juli: Paris, Frankrike, i Schweiz för försäkringsbolaget AXA. Augusti: arrangör IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) för försäkringsbolag i Virginia, USA.

Kommande:

Den 8 september: i Tylösand, Sverige samarrangemang med Vägverket.

Den 16 september: Paris, deltagare: RCAR-AGM försäkringsbolag, arrangör: Thatcham

För ytterligare information: kontakta presschef Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige eller gå till www.media.volvocars.com/se

Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line