Volvo S90 och V90 nya storsäljare i Sverige

Sverige har fått en ny storsäljare på svenska biltoppen. Det är Volvo S90 och V90. Volvo Car Sverige har därmed tre av de fyra bäst säljande bilarna i Sverige för januari månad. Och går i mål som klar marknadsledare med drygt 20 procents marknadsandel.

- Vi avslutade 2016 på ett fantastiskt vis. Att nu få se Volvo S90 och V90 klättra uppåt på biltoppen årets första månad känns mycket glädjande, säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige.

I dag presenterade branschorganisationen Bil Sweden januari månads registreringssiffror. 2016 blev ett absolut toppår för svensk bilförsäljning där Volvo Car Sverige avslutade året som klar marknadsledare. 2017 börjar företaget med en ökning på 14,52 procent . Det är nära dubbelt så mycket som totalmarknaden som ökar med 7,54 procent.

Volvo S90 och V90 belägger andraplatsen med 1392 registrerade bilar. På tredjeplatsen ligger Volvo S60 och V60 med 1209 registreringar. Hack i häl är fyran Volvo XC60 med 1173 registreringar. För januari månad registrerades också 590 Volvo V40 och 366 Volvo XC90.

- Vi har ett spännande år framför oss. Redan till helgen bjuder vi in till våra Volvohandlare för att titta på vår nyaste modell - Volvo V90 Cross Country. Det ska bli intressant att se vad våra kunder tycker om den och mäta resultatet av den helgen, säger Kristian Elvefors.

-------------------------------

Volvo Car Group 2015/16

Räkenskapsåret 2015 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 6 620 Mkr (2 128 Mkr 2014). Omsättningen under perioden uppgick till 164 043 Mkr (137 590 Mkr). För helåret 2016 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 534 332 bilar, en ökning på 6,2 procent jämfört med 2015. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan. Den kompletta ekonomiska redovisningen för 2016 kommer att presenteras i februari.

• s60
  • v40
  • xc60
  • new s90
  • new v90

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 534 332 bilar i över 100 länder 2016. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2016 hade Volvo Cars omkring 30 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.