Volvo visar vägen till äventyret med XCtravels

Volvo Cross Country Travels skapar drömmar och inspirerar till att uppleva det stora äventyret. 25 exklusiva vinterupplevelser i Skandinavien är utvalda. Resmålen är allt från örnskådning i Skåne till späckhuggarsafari på Lofoten.

Navet i Volvo Cross Country Travels är sajten xctravels.com, en App och Volvos XC-bilar. De är som gjorda för resan tilll äventyret.

Många drömmer om det stora äventyret. Volvo Cross Country Travels - signerat Volvo Personbilar Sverige och Forsman & Bodenfors - tar alla drömmare närmare målet med sin reseguide.

Bland de 25 resmålen finns att spåra varg i Ockelbo, titta på späckhuggare på norska Lofoten, åka hundspann genom Sarek, vinterfiska i Ammarnäs, åka puderskidåkning i norska Stranda eller testa på vågsurfning i Torö.

Guiden fungerar för övrigt lika bra för dem där drömmen om äventyret räcker, att läsa om platser de aldrig hört talas ger nog med inspiration.

- Vi har en dröm om att skapa den ultimata äventyrsresguiden, motsvarande vad Guide Michelin är för alla matälskare. De 25 vinterplatserna kan byggas på med sommarupplevelser, höstäventyr och vårresmål. Vi ser också framför oss ett exklusivt magasin eller en resehandbok, säger reklamchef Bengt Junemo på Volvo Personbilar Sverige.

De 25 exklusivt utvalda upplevelserna har tagits fram i samråd med äventyrsförlaget Calazzo. Resmålen finns runt om i Skandinavien. På sajten xctravels.com går det att läsa mer om varje äventyr. Där finns också information om XC-bilarna. Även appen erbjuder mer läsning om respektive upplevelse och ger via Google Maps också väganvisningar hur man tar sig dit.

Den som tar sig till något av resmålen kan sedan via en applikation på Facebook checka in på platsen. På så vis tipsar man också alla sina vänner om sitt drömäventyr.

Volvo Cross Country Travels släpps i Sverige vecka 7 och startar med de 25 vinterresmålen. Men det finns redan tankar på att skapa en fortsättning.

Detta ska inte ses som en renodlad kampanj. Det är en plattform att bygga vidare på.

Här är listan på samtliga 25 upplevelser:

12. Vargspårning i Ockelbo

4. Långfärdsskridskor Åland

2. Kitesurfing i Klitmöller

• xctravels
  • äventyrvolvo cross country travels
  • volvo personbilar sverige aktiebolag
  • skandinavien
  • örnskådning