Polarn O. Pyret lanserar dynamiska medlemsnivåer i Voyado.

Nyhet   •   Aug 24, 2017 14:06 CEST

Med nya medlemsnivån PO.P+ VIP vill Polarn O. Pyret öka kundupplevelsen för sina mest lojala medlemmar.

Polarn O. Pyret har nyligen delat in sina kunder i två nivåer, för att uppmärksamma och belöna sina mest lojala medlemmar. Syftet är att öka kundupplevelsen, vilket blir enklare när medlemsnivåerna kan hanteras direkt i lojalitetssystemet Voyado.

Ett vanligt grepp för att lära känna sina ”bästa” kunder är att skapa medlemsnivåer. För att insatsen ska skapa kundnytta är det viktigt att ha kontroll över dessa nivåer. Att få tillgång till försäljningsdata medan den ännu är relevant. Optimalt är att kunna skapa och styra medlemsnivåerna direkt i ett lojalitetssystem, vilket ger indikationer i realtid om kundernas köpbeteende. Detta har Polarn O. Pyret precis gjort möjligt i Voyado.

VIP-kunder får reparationer utan extra kostnad

För Åsa Axelsson, CRM-chef på Polarn O. Pyret, är medlemsnivåerna ett bra verktyg för att identifiera och belöna de mest lojala kunderna i alla led. Säljarna i butiken kan t.ex. se kundens medlemsnivå samt vad som återstår för att uppnå VIP-nivå, för att trigga merförsäljning. VIP-medlemmar får även fler fördelar som fri frakt, förtur på rea och gratis reparationer. Och ytterligare förmåner planeras framöver.

– Vi ville ha ett nivåsystem som är enkelt att förstå både för kund och säljare i butik, säger Åsa. Så att vi får enkla rutiner för att bearbeta och ge våra mest lojala kunder relevant kommunikation och bättre förmåner. Det får vi med Voyado eftersom all köpdata och alla beräkningsmodeller finns direkt i systemet. Med hjälp av datan kan vi automatisera processer för att öka kundupplevelsen på individnivå.

Det finns stora värden i att värdera sina kunder. Med en kundvänlig strategi kan dynamiska medlemsnivåer förbättra hela lojalitetsarbetet. Då kan företag styra varje kundresa – på kundens villkor.