Cervera satsar på prediktiv analys för att förstå kunderna

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2019 08:14 CEST

Cervera köper in Marketing Automation- och lojalitetsplattformen Voyado för att uppnå Unified Commerce.

Cervera, Sveriges största butikskedja för kvalitetsprodukter till köket, bordet och hemmet, har valt Voyado som lojalitetsplattform för att samla kunddata, förutse kundbeteenden och agera på insikter för att slutligen öka kundupplevelsen. Cervera vill inspirera sina 1,5 miljoner klubbmedlemmar till att både laga och bjuda på mat – oavsett om det handlar om vardagsmiddagen, helgbrunchen eller den stora festen. För att öka kundupplevelsen krävde Cervera en bättre och mer strukturerad förståelse för kunden, möjligheten till personlig kommunikation, prediktiv analys och sömlösa köpresor över alla kanaler.

Marketing Automation-plattformen Voyado har gett oss kraftigt utökade möjligheter till att på ett kostnadseffektivt sätt förädla kundinsikt till ökad relevans för våra medlemmar. Voyado kommer att utgöra navet i vår kundresa och möter våra högt ställda krav för fortsatt utveckling av Cervera Club, säger Sven Johannson CRM-ansvarig på Cervera.

Det var bara 3 månader sedan Cervera köpte in Voyado och sedan dess har de redan implementerat plattformen och har fullt integrerad kunddata från fysiska butiker, ehandeln och andra digital kanaler. Nu fokuserar Cervera på att utifrån kundinsikter anpassa och personalisera klubbkommunikationen på individnivå med automatiserade flöden. De satsar på att öka relevans och träffsäkerhet – där kunderna t.ex. får personliga erbjudanden baserat på vilket varumärke de gillar och vilken kategori de visar intresse för. Cervera har redan sett att segmenterade utskick och relevant innehåll ger resultat där personalisering ökar öppningsgraden från 20% till 50%. En stark indikator på att detta är rätt väg framåt.

Cervera och deras projektteam har styrt det här projektet med en tydlig riktning från dag ett. Jag är imponerad över hur de tog sig an systembytet och gjorde det både effektivt och enkelt. Tack vare deras fokus på rätt saker så skapade de ett fantastiskt resultat på väldigt kort tid, säger Mikael Jerlin Leveranschef på Voyado.

Voyado är en molnbaserad Marketing Automation och Lojalitetsplattform som är utvecklad för Retail-bolag. Förutom innovativ funktionalitet är plattformen så användarvänlig att en marknadsavdelning kan styra sina kundresor helt på egen hand. Varumärken som Apoteket, jollyroom.se, XXL, Mio, Polarn o. Pyret, Björn Borg, J.Lindeberg, Kjell & Company och MQ använder Voyado som plattform för personaliserad kommunikation och lojalitetsarbete. Läs mer på www.voyado.com.