10 gårdar i Östergötland är nu godkända Grön Arenagårdar!

PRESSINBJUDAN
10 gårdar i Östergötland är nu godkända Grön Arenagårdar!

Djur och natur har en läkande kraft på människan. Studier visar att barn och ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser, personer med utbrändhetsdiagnoser, personer i tidig demens och långtidsarbetslösa med flera, finner mening och når personlig utveckling genom att vistas i en lantlig miljö med sysselsättningar som har ett sammanhang, kallat KASAM

Sedan drygt ett år har Hushållningssällskapen i hela Sverige genomfört en grundutbildning för företag som vill ingå i varumärket Grön Arena. Grön Arena har utarbetats i Värmland med Norges ”In på Tunet” som förebild. I Östergötland har 11 företag genomgått utbildningen och 10 av dessa är nu godkända och erbjuder kommuner, landsting, andra vårdaktörer och skolor sysselsättning, daglig verksamhet, djur- och naturkunskap eller vistelse där aktiviteter utgår från gårdens arbete med djur- natur och trädgård.

Välkomna till en informationsträff
torsdagen den 16 oktober kl.14.00

Plats: Vreta Kluster Järngården 13, 590 76 Vreta Kloster, sal Slätten

Projektledare Christina Nordström Telefon 070 822 33 24 christina.nordstrom@hushallningssallskapet.se