Fler entreprenörer på den östgötska landsbygden

De gröna näringarna är en viktig motor i Östergötland. Här finns 700 jord- och skogsbruksföretag och 160 livsmedelsföretag som tillsammans omsätter 13 miljarder. Vreta Kluster, de gröna näringarnas arena i regionen, märker av ett ökat intresse för att starta företag på landsbygden.

– Här finns massor av kreativa idéer och entreprenörer som utvecklar de gröna näringarna. Jag märker att affärsidéerna blir fler och allt fler vågar stata eget. Som projektledare på Vreta Kluster, träffar jag många av dessa entreprenörer dagligen, säger Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster.

Samarbete – en framgång
Ett av de senaste exemplen i entreprenörskap på landsbygden är utflyktsmålet ”Väster om stan” där de fyra företagen Boställets Vedugnsbageri, Ledbergs Krukmarkeri, Hantverksgåden och Rökinge Växhus gått samman under gemensamt namn för att locka turister.

– Det här är ännu ett bevis på att det finns en stark vilja, drivkraft och massor av kunskap inom vår bransch här i regionen. Vreta Klusters affärsmodell bygger på möten och samarbeten. För ett drygt år sedan var det ett tomt kontorshus här – idag är det en arbetsplats för 25 företag och organisationer och en etablerad mötesplats där vi har haft 500 möten som engagerat över 6500 deltagare, säger Helene Oscarsson.

Sand och trä från Ydre blir guld i Saudiarabien
Vreta Kluster har lyckats samla mycket av den kraft som finns inom de gröna näringarna i vår region. Redan till årsskiftet står nästa hur klart och Helene tror inte att det ska bli några svårigheter att fylla även det nya huset.

– I Östergötland finns många kreativa personer inom jord, skog, teknik och mat. Senast förra veckan träffade jag det spännande företaget Träullit i Ydre som gör akustikplattor av trä och cement. En del av akustikplattorna designas och förses med äkta guldöverdrag och har blivit en framgångsrik exportvara till Saudiarabien, säger Helene.