Fler gröna affärer när Swedbank flyttar in i Vreta Kluster

Vreta Kluster, Östergötlands tillväxtsatsning inom de gröna näringarna, har fått ytterligare en hyresgäst. Det är Swedbank som öppnar kontor i klustret för att möta efterfrågan på kvalificerad rådgivning inom skog- och lantbrukssektorn.

– I Vreta Kluster samlar vi kunskap från flera håll och naturligtvis är banken en viktig aktör. Att Swedbank nu valt att flytta hit gör det enklare för företagen och entreprenörerna i och omkring Vreta Kluster att skapa fler gröna affärer, säger Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster.

– Som den ledande banken inom lantbrukssektorn känns det helt rätt att vi också finns på plats i klustret, där näringen finns, säger Claes Mattson, lantbruksansvarig på Swedbank Östergötland.

Huset snart fullt

I och med att Swedbank har flyttat in finns nu endast sju av 56 kontor i Vreta Kluster lediga. Men sedan en tid tillbaka planeras för ytterligare ett hus i anslutning till det första.

– I planen finns även en aula med plats för 120 personer som ska finnas mellan de bägge husen. Tidigast i november 2013 kommer aulan och nästa hus att kunna stå på plats, men redan nu är de som är intresserade av att flytta hit välkomna att ta kontakt. Eftersom lokalerna kan anpassas efter de kommande hyresgästernas behov, så det är bra att vara med tidigt i processen, säger Helene Oscarsson.

Möten skapar affärer

När Vreta Kluster slog upp portarna i november förra året och Helene Oscarsson tillträdde sin tjänst trodde hon starkt på idén med en grön mötesplats. Men att intresset skulle vara så här stort och att hyresgästerna skulle strömma in i den takt det gjort är över förväntan.

– Sedan Vreta Kluster öppnade har 2400 personer varit på möten i huset. Det är ett väldigt drag här ute, människor träffas och knyter kontakter. Vår ambition är att samla dagens och morgondagens stjärnor inom växtodling, djur, landsbygdsutveckling, mat-, energi- och skogsproduktion. Allt för att skapa affärer, säger Helene.

Claes Mattsson, Lantbruksansvarig Östergötland, Swedbank

• swedbank