Landsbygdsministern lät sig imponeras av Östergötlands gröna näringar

I måndags besökte Landsbygdsminister Eskil Erlandsson Östergötland med fokus på lokal livsmedelsproduktion. Bland annat besökte ministern Vreta Kluster för att ta del av det som händer inom de gröna näringarna i regionen.

Landsbygdsministern ansvarar för Sveriges jordbrukspolitik, det vill säga jordbruks-, livsmedels-, skogs-, djur-, same- och fiskefrågor samt landsbygdsutveckling. Efter Länsstyrelsen seminarium kring livsmedelsproduktion i Östergötland, föll det sig därför naturligt med ett besök på Vreta Kluster, de gröna näringarnas utvecklingscentrum i regionen.

– Det var spännande att visa upp verksamheten för ministern och diskutera framtidsplaner och potential. Dessutom fick flera av klusterföretagen möjlighet att presentera sig och sina verksamheter, berättar Helene Oscarsson, koordinator på Vreta Kluster.

Gröna näringar frodas i Östergötland

80 procent av Östergötlands landyta används till jord- och skogsbruk, vilket är en betydligt högre andel än i landet som helhet där snittet ligger på 62 procent. Här finns cirka 3 600 jordbruksföretag, 3 300 skogsföretag, 160 livsmedelsföretag som tillsammans omsätter cirka 13 miljarder kronor. Tillverkningsindustrin inom de gröna näringarna omsätter över 2 miljarder kronor.

– Det är andra gången vi får ministerbesök på klustret, i våras hade vi handelsminister Ewa Björling på besök. Vi har också haft besök av flera riksdagsledamöter under 2012. Vi ser detta som ett tecken på de gröna näringarnas betydelse i Sverige, och i Östergötland i synnerhet, säger Helene Oscarsson.

Eskil Erlandsson besökte förutom Vreta Kluster även Scan och Vedugnsbageriet i Maspelösa – två av länets ca 160 företag i livsmedelsbranschen.

• grön näring
  • landsbygdsminister