Östgötska lantbruks- och kockelever i unikt samarbete

I höstas ingick elever och lärare vid Vretagymnasiet utanför Linköping och Dackegymnasiet i Mjölby ett samarbete initierat av hushållningssällskapet i Östergötland. Syftet med projektet ”Från frö till föda” är att utbyta kunskap om varandras framtida yrken så att kockeleverna förstår varifrån maten kommer och att lantbrukseleverna förstår kockarnas villkor.

– Samarbetet gör att eleverna kan sätta sina egna roller i ett större sammanhang. De är ju en del av samma kedja – från frö till föda. Vi vill stärka kopplingen mellan maten och bonden. Vår förhoppning är att det ska generera en ökad attraktionskraft för karriärer inom hela livsmedelskedjan från lantbruksutbildning till restaurangutbildning, säger Christina Enudd Nordström, vid Hushållningssällskapet i Vreta Kluster som är initiativtagare till samarbetet.

Bonde + Kock = Sant
Eleverna som deltar i projektet har också blivit inbjudna till finalen i Årets Kock i Stockholm som går av stapeln den 8 februari. Det passar bra eftersom LRF sponsrar Årets Kock för att profilera den svenska råvaran och förstärka kopplingen mellan kocken och bonden och mellan bonden och maten.

– Det ligger helt i linje med de tankar vi har i projektet ”från frö till föda”. Jag är övertygad om att det kommer bli både inspirerande och lärorikt för eleverna att gästa Årets Kock, säger Christina.

Lantbrukare och kock framtidsyrken
Samarbetet mellan eleverna har också bidragit till att stärka deras självförtroende och visioner om framtiden.

– Jag tror att såväl lantbrukare och kock är framtidsyrken. Människor blir allt kunnigare och ställer högre krav på maten både när det gäller råvaror och tillagning. Det gynnar både svenska bönder och kockar, säger Erik Mosshult en av lantbrukseleverna som deltar i projektet.

För mer information kontakta:
Christina Enudd Nordström
Hushållningssällskapet Östergötland och Kalmar-Kronoberg-Blekinge
Järngården 13, 590 76 Vreta Kloster
christina.nordstrom@hush.se

• gröna näringar
  • östergötland
  • årets kock
  • dackeskolan i mjölby
  • vretagymnasiet
  • hushållningssällskapet
  • christina enudd

Vreta Kluster är växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Det ligger i anslutning till det nybyggda naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. I det första nybyggda huset finns plats för allt från utvecklandet av nya affärsidéer till kvalificerade konsultföretag. Här erbjuds plats för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer.