Pressinbjudan: Årets hästfest i Östergötland lockar många hästbitna

På lördag, den 14 september, slår Mantorptravet upp dörrarna för Östgötamässan Häst – årets stora hästfest. Initiativtagare till mässan är Östgötahästar, organisationen vars syfte är att öka tillväxten inom hästnäringen i länet.

– Mässan är en av årets stora höjdpunkter. Eftersom Östergötland är en av landets mest hästtäta regioner så är vi många ”hästbitna”. Förra året lockade mässan drygt 3000 besökare trots spöregn, i år hoppas vi på solsken och dubbelt så många besökare, säger Anita Strömbäck, projektledare på Hushållningssällskapet som driver Östgötahästar.

16 000 hästar och en omsättning på 550 miljoner
Östergötland en av landets hästtätaste regioner med omkring 16 000 hästar. Den östgötska hästnäringen omsätter 550 miljoner kronor (exklusive spelomsättning) och skapar omkring 1500 arbetstillfällen inräknat de indirekta jobben kopplade till branschen. Enligt Anita Strömbäck och hennes kollegor finns en stor tillväxtpotential.

– Sedan näringen började organisera sig genom starten av Östgötahästar, för ett drygt år sedan, har mycket hänt. Vi har fått en plattform för samarbete både inom branschen och med andra aktörer. Bara vår hemsida lockar mellan 5 000 och 7 000 besökare varje månad, säger Anita.

Speakers Corner och PolitikerloppProgrammet för årets hästmässa är gediget med bland annat föredrag av världskända veterinärer, Helena Lundbäck som berättar om utmaningen i att vara världsklasshoppryttare och småbarnsmamma, ponnyagility och politikerlopp.

– Vi är mycket glada över det mångfacetterade programmet som vi hoppas ska locka många besökare. Att få se några av länets kommunpolitiker göra upp i ett travlopp ett år innan valet ska bli extra spännande, säger Anita.

Östgötamässan Häst
Tid:
Lördag den 14 september klockan 10.00-18.00
Plats: Mantorptravet, Mantorp

För mer info se bifogat program

Varmt välkommen!

För mer information kontakta:
Anita Strömbäck, Projektledare Hushållningssällskapet Östergötland
Tel: 070 – 8290833
anita.stromback@hushallningssallskapet.se

Projektet Östgötahästar startade i januari 2012. Det drivs med Anita Strömbäck som projektledare av Hushållningssällskapet Östergötland på Vreta Kluster och finansieras genom Länsstyrelsen och Regionförbundet Östsam samt Leader Folkungaland.

• hästnäring
  • häst
  • östgötamässan häst
  • mantorptravet

Vreta Kluster är växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Det ligger i anslutning till det nybyggda naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. I det första nybyggda huset finns plats för allt från utvecklandet av nya affärsidéer till kvalificerade konsultföretag. Här erbjuds plats för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer.