Välkommen till Världens viktigaste dag 7 februari - ökad tillväxt med mer svensk mat

Förra årets succé är tillbaka – Världens viktigaste dag på Vreta Kluster, företagsparken för det gröna näringslivet. I år är övergripande tema Livsmedelsstrategin, med stort fokus på svensk och lokal mat. Hur kan vi bli bättre på att producera, konsumera och distribuera vår mat? Och hur blir vi bättre på att sälja våra svenska livsmedel i världsklass?

Seminariedagen äger rum på Vreta Kluster onsdagen den 7 februari.

—Mycket av våra liv kretsar kring mat och det krävs ständig utveckling, ny kunskap, teknik och forskning, för att vi ska kunna producera mat som både är hållbar och håller högsta kvalitet. Det här är ett utmärkt tillfälle för oss att synliggöra och uppmärksamma en av världens viktigaste branscher, säger Helene Oscarsson, vd på Vreta Kluster.

Dagen tar avstamp i den livsmedelsstrategi som antogs förra året. Utöver den nationella Livsmedelsstrategin antogs även en regional i Östergötland, som Vreta Kluster fått ansvaret att koordinera och verkställa. Huvudsyftet med strategin är att skapa tillväxt och öka konkurrenskraften på både regional och nationell nivå.

—Dagen blir en kickoff för Livsmedelsstrategin och här får vi chansen att samla värdefulla aktörer från viktiga branscher, och ge inspiration till förändring, förbättring och utveckling, säger Helene.

Viktiga aktörer på plats

Under dagen kommer viktiga aktörer finnas på plats för att inspirera, informera och ifrågasätta. Seminariet ”Så skapas rusning efter svensk mat” tar oss med på en resa med syfte att visa hur vi kan bli bättre på att sälja och marknadsföra svenska och östgötska matvaror. Talare är bland andra Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning, Helena Olin, Svegro, och Thomas Sjölander, Wellnox Health (RÅ). Detta följs av ”Sverige har fantastisk mat – så övertygar vi resten av världen” med bland andra Anna-Carin Jonsson, vd och marknadschef på Umlax, Årets livsmedelsexportör 2017, och Anna-Kajsa Lidell, Food for Progress (Oumph!, Beat). Förmiddagen ägnas åt "Trött på administration och regelkrångel - det går att förändra!". Moderator för dagen är Claes de Faire, vd för tidningen Fokus.

Se hela programmet här: http://www.vretakluster.se/press/evenemang/kommande/vreta-kluster/varldens-viktigaste-dag-7-feb

Media hälsas välkommen att delta under hela eller delar av dagen.

• new public management
  • svensk mat

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag. Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling. Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.