Bilmarknaden oktober 2019

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2019 14:19 CET

Bilmarknaden Oktober 2019

Fortsatt ökande bilmarknad i oktober

Precis som de senaste månaderna så ökade bilmarknaden även i oktober. Totalt nyregistrerades 29 361 personbilar och 3 756 lätta lastbilar vilket är en uppgång med 28% respektive 16%. Tittar man på försäljning nya bilar så ökade personbilsmarknaden med 23% medan marknaden för lätta lastbilar minskade med 1%.

Främsta anledningen till den kraftiga uppgången av framförallt nyregistreringar under de senaste månaderna är införandet av bonus malus den 1 juli 2018. Detta innebar att stora volymer bilar nyregistrerades i juni månad 2018 varefter väldigt få bilar registrerades under de närmaste månaderna efteråt.

I oktober nyregistrerades 29 361 personbilar vilket var en ökning med 28% jämfört med oktober 2018. Största märke var Volvo med 17,8% av registreringarna, därefter Volkswagen med 16,8% och Kia med 8,4% andel. Hittills i år har 274 397 personbilar nyregistrerats vilket är en minskning med 8% jämfört med samma period 2018.

Antalet nyregistrerade lätta lastbilar ökade med 16% i oktober jämfört med samma månad 2018. Totalt nyregistrerades 3 756 lätta lastbilar i oktober. Största märke var Volkswagen med 31,2% av registreringarna, därefter Ford med 14,7% och Mercedes med 11,2% andel. Hittills i år har 38 757 lätta lastbilar nyregistrerats vilket är en minskning med 22% jämfört med samma period 2018.

Laddbara bilar

Laddbara bilar stod i oktober för totalt 11,9% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 2,7% elbilar och 9,2% bilar med laddhybridteknik.

Antalet nyregistrerade elbilar ökade i oktober med 2,7% jämfört med oktober 2018 och landade på totalt 805 bilar. Största elbilsmärke i oktober var Nissan med 18,3% av den totala elbilsvolymen. Därefter Renault med 15,9% och Kia med 14,0%.

Hittills i år står laddbara bilar för 11,4% av alla nyregistreringar. Motsvarande period 2018 stod laddbara bilar för 7,8% av nyregistreringarna.

Nyregistreringar   Oktober 2019   Utv vs. 2018 YTD 2019 Utv vs. 2018
Personbil 29 361 +28%  274 397 -8%
3 756 +16%   38 757 -22%
Tung lastbil (>16t) 574 -18%  5 553   +9%
Släp 3 637
-18%  43 970   -6%
Husbil  290 +106% 3 377 -49%
Övrigt 3 645 +6% 46 062 +20%
TOTAL                                41 263         +28%      412 116 -7%

I oktober månad såldes 27 014 nya personbilar enligt vrooms definition för nybilsförsäljning. Detta är en ökning med 23% jämfört med oktober 2018. Flest nya bilar sålde Volvo med 17,6% marknadsandel, därefter Volkswagen med 16,7% och Kia med 8,9%.

Hittills i år har 238 264 nya personbilar sålts vilket är en minskning med 10% jämfört med samma period 2018.

Försäljning nya bilar Oktober 2019 YTD 2019
Utveckling vs 2018 (%)   +23% -10%
Utveckling vs 2018 (antal bilar)  +4 987 -27 645

På privatmarknaden såldes i oktober 14 709 nya bilar vilket är en ökning med 15% jämfört med oktober 2018. Mest sålda märke på privatmarknaden var Volkswagen med 16,5% marknadsandel, därefter Kia med 11,2% och Volvo med 10,3%. Privatleasingandelen på privatmarknaden var i oktober 36%.

Hittills i år har 125 349 nya personbilar sålts på privatmarknaden vilket är en minskning med 14% jämfört med samma period 2018. Hittills i år är privatleasingandelen på privatmarknaden 36%.

Privatmarknaden    Oktober 2019 YTD 2019
Antal bilar 14 709
Utveckling vs 2018 (%)   +15% -14%

Tjänstebilsmarknaden ökade med 25% i oktober jämfört med samma månad förra året och landade på totalt 8 140 bilar. Största märke var Volvo med 31,1% marknadsandel, därefter Volkswagen med 15,9% och BMW med 9,9% andel.

Hittills i år har 71 530 nya personbilar sålts på tjänstebilsmarknaden vilket är en minskning med 11% jämfört med samma period 2018.

Tjänstebilsmarknad*     Oktober 2019 YTD 2019
Antal bilar 8 140 71 530
Utveckling vs 2018 (%)   +25%   -11%
Utveckling vs 2018 (antal bilar)   +1 625 -8 891

Bilhandelns begagnatförsäljning av bilar upp till tio år ökade i oktober med 6% jämfört med oktober 2018. Genomsnittligt antal lagerdagar innan försäljning var 56 dagar.

Begagnatförsäljning ÅF - bilar <10 år     Oktober 2019 YTD 2019
Utveckling vs 2018 (%) +6% +/-0%
Utveckling vs 2018 (antal bilar)   +1 966   +117
Genomsnittligt antal lagerdagar innan försäljning  56 dagar   65 dagar

Följande fyra rapporter publiceras månadsvis;

- visar volym och utveckling för fem olika fordonsslag samt topplista märke för personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar.

✓ Drivmedel & Miljö PB

-visar fördelning av drivmedel för nyregistrerade personbilar, genomsnittligt utsläpp av CO2 samt topplistor för elbilar och laddhybrider.

- visar nybilsmarknaden för personbilar uppdelad per kundtyp samt topplista märke för privatmarknaden och tjänstebilsmarknaden.