Möt VTI på Tylösandsseminariet

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 05:58 CEST

VTI medverkar på trafiksäkerhetskonferensen Tylösandsseminariet som arrangeras av Motorförarnas helnykterhetsförbund. Konferensen är en mötesplats för alla som arbetar för att uppnå Nollvisionen i Sverige.

Kan du köra bil och sms:a? Seminarium om risker och möjligheter med teknik i bilen
Katja Kircher, forskare på VTI, medverkar i seminariet som hålls tisdagen den 2 september Kl. 15.15.

Det behövs en allmän beteendeförändring av hur vi använder kommunikationsutrustning i bilen för att minska riskerna för olyckor. Ouppmärksamhet under bilkörning är en fara både för föraren och omgivningen och forskningen bekräftar gång på gång att ett förbud mot mobilanvändning under körning inte är svaret. Många vill ändå ha det. Anföranden och diskussion med panelen.

Övriga medverkande är Henrik Olars, presschef Transportstyrelsen, Anders Arvidsson, poliskommissarie Rikspolisstyrelsen, Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker Transportstyrelsen, Jon Stenbeck, informationschef Motormännen och Peter Larsson, trafiksäkerhetsanalytiker Transportstyrelsen.