Ny ordförande på VTI

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 09:49 CEST

Regeringen har utsett Malin Löfsjögård till ny styrelseordförande för VTI från och med den 1 juli 2013.

– Jag är glad att ha blivit tillfrågad om uppdraget och det känns spännande och roligt på flera sätt. Dels för att det till viss del handlar om att gå tillbaka till forskning som jag har erfarenhet och intresse av, dels för att VTI är en viktig myndighet med en intressant helhet inom sitt område. Jag ser fram emot att på det här sättet få vara med och bidra till forskning och utveckling inom infrastrukturområdet, säger Malin Löfsjögård.

Malin Löfsjögård är sedan i mars 2012 vd för Svensk Betong, Sveriges största branschorganisation inom betongindustrin. Hon har tidigare varit riksdagsledamot för moderaterna och ledamot i trafikutskottet. 2003 disputerade hon på KTH, avdelning Byggkonstruktion, med avhandlingen "Functional Properties of Concrete Roads – Development of an Optimisation Model and studies on Road Lighting Design and Joint Performance".

Samtidigt som Malin Löfsjögård tar över som styrelseordförande lämnar några ledamöter styrelsen: Anna Grönlund Krantz (tidigare ordförande), Björn Sundell, Charlotte Wäreborn Schultz, Thomas Korsfeldt och Britt Marie Bertilsson.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Verksamheten omfattar samtliga transportslag. VTI har omkring 200 medarbetare och finns i Linköping (huvudkontor), Stockholm, Göteborg, Borlänge och Lund.