Pressinbjudan: Hur löser vi parkering i citykärnorna i framtiden?

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2016 09:22 CEST

Få ämnen engagerar människor så mycket som parkering. På torsdag presenterar VTI en rapport om hur en genomtänkt parkeringsstrategi kan bidra positivt på många sätt för att skapa en tillgänglig och mer jämlik stadsmiljö. Men också hur åtgärder inom parkering påverkar de människor som idag parkerar bilen centralt i större städer.

Det är VTI som tillsammans med Dukaten Parkering, P-bolaget i Göteborg och Svepark (Svenska Parkeringsföreningen) som har genomfört forskningen. Parkeringsvanorna har bland annat undersökts via intervjuer i tre parkeringshus i Linköping. Syftet var att ta reda på varför de tillfrågade väljer att parkera i parkeringshusen och hur det skulle påverka dem om villkoren för central parkering skulle förändras på olika sätt.

Vi hälsar media välkommen till presentationen med efterföljande paneldebatt.

Torsdag 19 maj, Konsert och Kongress, kl 10.30

10.30: Presentation av forskningsprojektet ”Att frigöra parkeringsplatser för besökare i centrala lägen” Åsa Aretun och Malin Henriksson VTI

11.00: Paneldebatt utifrån forskningsrapporten

Deltagare i paneldebatten:

• Johan Kristiansson, vd Sankt Kors
  • Marianne Lind, vd Linköping City Samverkan AB
  • Katarina Bratu, Östgötatrafiken
  • Sandra Viktor – Projektkommunikatör för hållbart resande, Linköpings kommun

Debatten leds av Maria Stenström, vd Göteborgs stads parkeringsbolag.

Kontakt:

Eva Ankarberg, kommunikationschef Sankt Kors, 070-377 82 43