Singelolyckan vanligaste olyckstypen för cyklisten

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 10:55 CEST

Åtta av tio cykelolyckor är singelolyckor. Många av dem är orsakade av halka eller andra brister kopplat till drift och underhåll av cykelvägarna. Anna Niska, forskare på VTI, kommer att tala kring dessa frågor på trafiksäkerhetskonferensen Tylösandsseminariet som hålls i Halmstad under veckan som kommer.

Tisdag den 4 september talar Anna Niska på Tylösandsseminariet, Hotel Tylösand. Rubriken på hennes föredrag är "Orsaker till singelolyckan – den dominerande olyckstypen bland cyklister".

– Jag kommer att prata om att många av de olyckor cyklister råkar ut för är singelolyckor. Dessutom kommer jag att peka på de vanligaste orsakerna till olyckorna. Ofta handlar det om halt väglag eller annat kopplat till drift och underhåll av cykelvägarna, säger Anna Niska.

Mer information: Anna Niska, forskare VTI, 013-20 40 48, 070 943 04 18
anna.niska@vti.se

Tylösandsseminariet är en mötesplats för verksamma inom trafiksäkerhetsområdet och arrangeras av Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, i samverkan med Bilprovningen, Bil Sweden, Folksam, Rikspolisstyrelsen, Trafikverket och STR Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Verksamheten omfattar samtliga transportslag. VTI har omkring 200 medarbetare. Huvudkontoret finns i Linköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Borlänge.