Nu lanserar vi nya RSK-databasen – största lyftet sedan 2011

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2016 11:26 CET

Med nya RSK-databasen vill vi göra det enklare att hitta professionella VVS-produkter och att få rätt produktinformation utifrån varje söknings specifika behov. En kraftfull fritextsökning kombinerat med styrkan hos filterfunktionerna tillsammans med en uppdaterad produktpresentation gör nu RSK-databasen ännu bättre.

RSK-databasen har stegvis gått från att vara en nummerbank till att hålla aktuell produktinformation om den absoluta merparten av de professionella VVS- och VA-produkter i Sverige. Mycket kraft har lagts på att samla relevant teknisk information samlat med bilder, monteringsanvisningar, byggvarudeklarationer etc. för att underlätta för branschens aktörer. Med nya RSK-databasen tar vi nu ett till steg framåt genom ett uppdaterat gränssnitt med moderna sök- och filterfunktioner, tillgängligt oavsett om man använder smartphone, surfplatta eller dator.

- Ett stort önskemål har varit att kunna använda RSK-databasen även mobilt. Det är vi glada att kunna presentera nu, säger Kajsa Lindström, marknad och kommunikation på VVS Information Data.

Med RSK-numret ger vi produkten en beställningsbar identitet som används i hela värdekedjan från tillverkare, konstruktör, beställare, handelsled och montör. Med RSK-databasen kopplar vi identiteten (beställningsnumret) till produktinformationen så att all information finns tillgänglig när man behöver den. Produktinformationen hålls uppdaterad av tillverkarna (RSK-innehavaren) ochmed över 200.000 artikelvisningar i månaden på www.rksdatabasen.se så innebär det också att man får en bra produktinformation ut i marknaden. Prova själv på www.rskdatabasen.se

- Antalet produkter på marknaden ökar hela tiden, samtidigt som behovet av mer information om varje produkt också ökar. Det i kombination med att tiden och tålamodet att leta efter information minskar gör att vi med RSK-databasen har en viktig roll att fylla i branschen. Här gäller det också att vara lyhörd för branschens behov, säger Hans Karlsson, vd på VVS Information Data som tillhandahåller RSK-databasen.

Med lanseringen av nya RSK-databasen introducerar vi också ett antal nya funktioner och begrepp i RSK-databasen, bland annat produktegenskaper enligt internationell modell, varumärke, serie och tillbehör, där uppdatering av informationen kommer att ske succesivt.

- Jag har redan fått en positiv respons när jag visat nya RSK-databasen för mina tidigare konsult- och konstruktörskollegor, där många idag specificerar med RSK i handlingarna, säger Marcus Stenvall, produktionsansvarig på VVS Information Data.

För ytterligare information kontakta VVS Information Data: Kajsa Lindström, marknad och kommunikation, 05-556 95 783, eller Hans Karlsson, vd, 08-556 95 786.

VVS Information Data AB har som främsta uppgift att driva och utveckla RSK-databasen och därmed skapa nytta för branschen genom en effektiv produktdatahantering. VVS Information Data AB ägs sedan 2010 till lika delar av Svenska Rörgrossistföreningen VVS och VVS Fabrikanternas Råd.

Kommentarer (0)