Pressmeddelande -

Nytt sätt att få utbildning-Wacanos månadspodd om sömn ger äldreomsorgen viktig kunskap

”Sömn är förutsättning för att hjärnan ska fungera” säger professorn i psykologi, Torbjörn Åkerstedt vid Karolinska Institutet i en podd från Wacano. ”Sömnen försämras med åldern. Detta är något som måste tas på stort allvar för personal som vårdar äldre. För lite sömn kan leda till förvirring och också förvärra en demens.

Podden om sömn ingår i Wacanos koncept med abonnemang av poddutbildningar med hög kvalité för personal inom äldreomsorgen. Poddarna ger ett lärande i framkant genom enkelhet och lättillgänglighet. Kraft i organisationen får man genom att hela personalen lyssnar på en ny podd med aktuell kunskap varje månad. Genom statistik kan arbetsledningen se vilka som lyssnat, vilket ger underlag för kvalitetssäkring.

”Vi har på kort tid fått cirka 1000 användare. Många verksamheter vittnar om att de äntligen fått ett verktyg för kontinuerlig kompetensutveckling som uppskattas av både personal och ledning” säger grundarna Caroline Waldenström och Anita Nordlund. "Vi fortsätter att utveckla konceptet och producerar ständigt nya, intressanta poddar som ska skapa värde för äldreomsorgen.

För ytterligare information kontakta Anita Nordlund 0708-358502 eller Caroline Waldenström 0708-878297

Wacano är ett informations- och utbildningsföretag inom vård och omsorg. Vi har utvecklat en unik metod att med modern pedagogik använda poddar (ljudfiler) och självtester för kompetensutveckling, introduktioner och vidareutbildning för anställda inom vården. Poddarna nås via dator, telefon eller läsplatta.  Resultatet av utbildningsinsatsen följs enkelt upp efter varje podd genom statistik från genomförande och tester. Vi driver även en informationsportal med poddar, wacano.se