Boqueria Göteborg öppnar i mars i Wallenstams lokaler på  Götaplatsen i Göteborg. Foto: Boqueria
Boqueria Göteborg öppnar i mars i Wallenstams lokaler på Götaplatsen i Göteborg. Foto: Boqueria

Populära Boqueria väljer Avenyn och Götaplatsen

I början av nästa år kommer populära Boqueria till Göteborg och Avenyn. Det blir i början av mars som ägaren Napolyon Sürer och den gastronomiska ledaren Fredrik Larsson, som tidigare bland annat lett Svenska Kocklandslaget, öppnar dörrarna till Boqueria Göteborg. Här kommer tapas, pintxos och delikatesser från den spanska matkulturen att vara på menyn.

– Det känns fantastiskt roligt att Boqueria etablerar sig hos oss på Avenyn och bidrar till att ytterligare stärka utbudet här med sitt koncept. Vi arbetar aktivt för att skapa en attraktiv mötesplats på Avenyn med ett högkvalitativt utbud inom mode, mat, konst och upplevelser, säger Marina Fritsche, vice vd och regionchef för Wallenstam i Göteborg.

Boqueria Stockholm, som slog upp dörrarna 2012, är en uppskattad spansk restaurang och gästerna kommer delvis känna igen konceptet men det blir en helt annan upplevelse här i Göteborg. Gästerna kommer utöver spansk matkultur också kunna uppleva en häftig lokal med unik atmosfär på Göteborgs paradgata.

– Vi ser väldigt mycket fram emot vår etablering på Götaplatsen och Avenyn. Vårt koncept är ganska unikt, och vi hoppas på att introducera vår tolkning av det spanska köket på ett bra sätt. Boqueria är en folklig och glad krog och vi tänker anpassa utformningen efter lokala smaker och behov, säger Fredrik Larsson, gastronomisk ledare.

Menyn kommer att utvecklas av Fredrik Larsson, som tidigare bland annat lett Svenska Kocklandslaget och arbetat på Le Taillevent i Paris. Restaurangen kommer vara öppen mellan tidig eftermiddag och sen kväll och fokusera på sin egen tolkning av tapas och pintxos – spanska smårätter. Nu i december öppnar ägaren även Boqueria i Åre.