Ny årgång av Syrocco

Ny årgång av Syrocco

Alain Graillot – Syrocco 2016

Legenden Alain Graillot bjuder på en ny årgång av sin hyllade Syrah från Marocko som stilmässigt liknar ett vin från norra Rhônedalen där Alain varit vinmakare sedan 1985. Druvorna odlas utan bekämpningsmedel i regionen Zenata mellan Casablanca och Rabat. En plats som Alain träffade på under en semester på tandemcykel tillsammans med sin fru. Alain slog sig ihop med vinmakaren i området och la därmed grunden för den klassiska vinstilen, men nu från en annan världsdel. Därmed fick också vinet sitt namn genom en ordlek mellan druvan och platsen där den odlas. Vingården ligger här i ett idealiskt klimat med friska havsvindar vilket bidrar till en torr, fruktig och frisk smak med toner av mörka körsbär, svartpeppar, örter och fat.

Perfekt till lammgrytan eller när du vill njuta av en legendarisk mix mellan den gamla och nya världen!

Producent: Alain Graillot
Ursprung: Marocko, Zenata
Årgång: 2016
Artikel nr: 229601
Pris: 139 SEK

Finns nu på Systembolaget i ny årgång!

Ward Wines är en kvalitetsorienterad vinimportör som i huvudsak arbetar med genuina familjeägda producenter med stort fokus på kvalitet och tydligt ursprung och som i huvudsak tappar sina produkter på flaska. Vi är stolta över att kunna erbjuda ett brett och mångfacetterat urval från olika delar av vinets underbara värld – ett urval som går under ledorden kvalitet, ursprung och personlighet. I dag arbetar vi med framstående producenter som Pol Roger, Mont-Redon, Trimbach, Delas, Marchesi Antinori, Marqués de Murrieta, Château Minuty, Henri Bourgeois, Gerard Bertrand, Black Stallion, Symington och många fler.