Världens bästa Champagne

POL ROGER - The World’s most admired Champagne Brand 2019

Den engelska tidskriften Drinks International har utsett Pol Roger till världens mest beundrade champagnehus år 2019. Baserat på en omröstning bland världens ledande experter, rankar tidningen de 30 bästa champagnehusen.

I den sjätte upplagan av rankingen, som genomförs i samarbete med champagne- experten Giles Fallowfield, vinner Pol Roger mot Krug i slaget om förstaplatsen och förra årets etta Louis Roederer tar plats nummer tre.

”The Drinks International Academy of professional wine experts” har nu mer än 300 medlemmar som alla deltar i den slutliga omröstningen som ligger till grund för topplistan av världens mest beundrade champagnehus.

1. Pol Roger
  2. Krug
  3. Louis Roederer
  4. Charles Heidsieck
  5. Bollinger
  6. Billecart-Salmon
  7. Jacquesson
  8. Dom Perignon
  9. Taittinger
  10. Ruinart

Det har varit en stadig klättring mot toppen för Pol Roger som nu tagit sista steget på prispallen, till toppen, vilket bekräftar 32 Avenue de Champagne – ”den mest drickbara adressen i Champagne” även enligt Winston Churchill.

Det ligger en viss ironi i det faktum att man håller Krug från förstaplatsen i år, med tanke på att man de senaste 19 åren har haft Dominique Petit, värvad från Krug, som sin vinmakare. Petit gick i pension i mars 2018 och ersätts av Damien Cambres med lång erfarenhet som vinmakare på flera av de stora vinhusen. Han ärver alla moderna vinmakarverktyg som kan önskas, tack vare kontinuerliga investeringar i källaren hos Pol Roger. Och efter en utmanande start med skörden 2017, fick han snabbt det som verkar bli en drömårgång att leka med.

Ett byte av ”Chef de cave” sätter ljuset på den avsevärda tid som behövs för att producera en riktigt bra champagne. Den första årgången då Petit hade tillgång till all ny utrustning var 2012, den årgång av Blanc de Blancs som precis nu kommer ut på marknaden, månader efter hans pensionering. Kommer Cambres att lämna över källarnycklarna till nästa källarmästare innan årgången 2018 av (vi utgår från att den kommer att produceras) når sin höjdpunkt om ett par decennier? Den mycket omtalade årgången 2008 har precis släppts på marknaden och ett decennium till på korken är ingenting för ett vin med denna struktur och möjlighet att åldras.

Det har varit ett händelserikt år för Pol Roger på flera sätt. I januari påbörjades ett restaureringsarbete av en del av källaren som rasade in i februari 1900, vilket begravde och till stor del förstörde 1,5 miljoner flaskor och 500 fat. Här hittade byggnadsarbetarna ett hålrum. Försiktigt, jobbade både den avgående och tillträdande vinmakaren tillsammans för att vidga ”grottan” ytterligare. Så småningom hittade de 26 intakta flaskor, som kunde dateras till 1889 – 1898, alla med vin som fortfarande vilade på jästfällningen och med bra nivåer i flaskorna. Och man hoppas att hitta flera, enligt VD:n Laurent d’Harcourt, när man fortsätter med utgrävningen.

I maj förra året valdes Pol Roger Brut Réserve som den officiella champagnen vid bröllopet mellan Prins Harry och Meghan Markle. Självklart så följde d’Harcourt i sina föregångares fotspår och insisterade på att vinet skulle serveras ur magnumbuteljer istället för vanliga flaskor precis som vid prins Harrys bröllop några år tidigare.

Ett mycket bra rykte och image är utan tvekan av stor vikt för att komma högst upp i vår årliga omröstning. Men det är inte allt som krävs av vinnaren. Man får inte ett sånt stöd om man inte konsekvent gör fantastiska viner och bevisligen strävar efter att förbättra processen i varje del som kan förbättras.

Självklart är det troligt att panelen av inköpare och experter röstar på det hus vars viner de personligen uppskattar att dricka. Även om åsikterna kan gå isär när det gäller vissa stilar, så är en av Pol Rogers främsta styrkor att de alltid är ett attraktivt val som med stor sannolikhet kommer att mötas av ett brett gillande. Stilen är generös, inte stram. Det finns ingen ek i tillverkningen – underligt nog så har de tre föregångarna på första platsen alla använt jäsning på ekfat i någon utsträckning, och det öppna användandet av ek delar opinionen vilket vilken blindprovning som helst kommer att visa.

En annan viktig faktor som är gemensam för de tidigare vinnarna är ”familjen”. De är alla familjeägda producenter, eller som i fallet med Krug, där familjen fortfarande har en stark koppling till märket. När Pol Rogers provningspanel tar beslut om hur basvinerna ska blandas så består den av familjemedlemmen i femte generationen, Hubert de Billy, VD:n Laurent d’Harcourt, vinmakaren och hans assistent Sandra Derouillat. Kontinuitet, familjevärderingar och strävan efter ständiga förbättringar är kärnan i Pol Rogers framgångssaga. De är lika viktiga för märkets image som kvaliteten på Pol Rogers årgångsvin, stjärnan i laguppställningen.

Det är därför Pol Roger är det mest beundrade champagnehuset i världen..

För mer information, kontakta:

Malin Keyser, tel: 070-767 97 49, mejl: malin.keyser@wardwines.se Ulrika Dratwa, tel: 070-738 45 15, mejl: ulrika.dratwa@wardwines.se

Ward Wines är en kvalitetsorienterad vinimportör som i huvudsak arbetar med genuina familjeägda producenter med stort fokus på kvalitet och tydligt ursprung och som i huvudsak tappar sina produkter på flaska. Vi är stolta över att kunna erbjuda ett brett och mångfacetterat urval från olika delar av vinets underbara värld – ett urval som går under ledorden kvalitet, ursprung och personlighet. I dag arbetar vi med framstående producenter som Pol Roger, Mont-Redon, Trimbach, Delas, Marchesi Antinori, Marqués de Murrieta, Château Minuty, Henri Bourgeois, Gerard Bertrand, Black Stallion, Symington och många fler.