​Billboard-ettan "Listen to your heart" får nytt liv

INÉZ är det senaste namnet på den svenska DJ-scenen och debuterar idag med sin debutsingel ”Listen to your heart” som är en ny version av Roxettes superhit och Billboard-ettan från 1989.

Trots fem år som professionell DJ möts INÈZ dagligen av kommentarer från män som tror att hon bara står i ett DJ-bås och "trycker på en knapp för att starta/stoppa musiken”.

- Jag får dryga kommentarer från män som kommer fram i stort sett varje gång jag spelar. Och med 3-4 spelningar i veckan kan det bli rätt tröttsamt, säger INÈZ. Mitt mål är att tvätta bort alla fördomar mot oss tjejer som har DJ:andet som yrke och jag vill bli bemött med samma respekt som mina manliga kollegor.

Hennes intresse för DJ-yrket började redan i mellanstadiet när hon anmälde sig till en DJ-kurs. Redan då märktes den manliga dominansen och då hon var den enda tjejen på kursen brast hennes självförtroende och hon hoppade av.

- Jag ångrade mig hårt i flera år att jag inte fullföljde min dröm. När jag många år senare fick frågan om att hoppa in som DJ på en nattklubb tvekade jag inte en sekund. Jag investerade i egen utrustning och hängde ute på Stockholms nattklubbar varje natt för att lyssna på hur andra DJ:s spelar. Jag lyssnade på deras mixar och började härma dem hemma i vardagsrummet bakom mina skivspelare.

Idag är INÈZ ett etablerat DJ-namn och jobbar kontinuerligt med mix-taper samt co-producerar tracks till olika projekt. Debutsingeln ”Listen To Your Heart” är co-producerad tillsammans med engelska producenten Patrick Jordan och finns från och med idag tillgänglig på alla platformar.

Lyssna i Spotify här!

• listen to your heart