BLUR avslöjar nytt album och konsert i Hyde Park

För drygt två timmar sedan kunde fans världen över, via en direktsänd presskonferens på Blurs Facebooksida, se det legendariska bandet meddela att de släpper sitt nytt album ”The Magic Whip” den 27 april. I samband med detta, meddelade även bandet att de i sommar (20 juni) kommer att spela i Hyde Park. Detta blir fjärde gången i bandets karriär. Första singeln från plattan släpps till radio 20 mars.

Brittiska Blur har sedan debuten 1990 varit ett av huvudnamnen i den brittiska popkulturen. Genom åren har de haft fem #1 album i England, sålt miljontals album, samt vunnit otaliga priser däribland 5 Brit Awards (4 st under ett och samma år 1995).

Bandet består av sångaren Damon Albarn, gitarristen Graham Coxon, basisten Alex James och trummisen Dave Rowntree. Albarn har haft flera sidoprojekt, bland andra Gorillas samt sitt soloprojekt med vilken han släppte album förra året som toppade listorna världen över.

Det nya albumet är det första som släpps av det kompletta bandet på 16 år och skapades under fem dagar i en studio i Hongkong våren 2013. I november förra året såg Coxon över låtarna tillsammans med Blur’s tidiga producent Stephen Street. Albarn la sedan på lyrics och ut kom 12 färdiga låtar.

Blur är kända för att vara pionjärer i Britpop rörelsen under 1990-talet då de rivaliserade med samtida bandet Oasis. “Blur won the battle, Oasis won the war, then Blur went on to win the whole campaign,” ska basisten James en gång sagt. Nu när Blur är tillbaka är kampen kanske inte helt över än.

Ett första smakprov i form av låten Go Out släpptes i samband med annonseringen.

LYSSNA I SPOTIFY

"The Magic Whip" tracklist:

Lonesome Street

New World Towers

Go Out

Ice Cream Man

Thought I Was a Spaceman

I Broadcast

My Terracotta Heart

There are Too Many of Us

Ghost Ship

Pyongyang