Crying Day Care Choir släpper hyllningslåt till skärgården

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2017 07:30 CEST

foto cred: Kamila Schneltser

När sommaren lider mot sitt slut gör Crying Day Care Choir oss påminda om barndomens sommarlov och flykten från storstan med hyllningslåten ”Archipelago” som släpps idag.

Bandet berättar om inspirationen bakom låten:

”När vi var små fylldes folkabussen till bredden med badkläder, fotbollar, bouleklot och syskon. Vardagens måsten byttes ut mot frihetens icke-dito. Skolgården byttes ut mot strandkanten. I början av låten hörs rasslande löv och fågelsång inspelade från taket på vår skärgårdsstudio på samma plats som vi spenderade sommarloven som barn. Archipelago är en kärleksförklaring till frihetskänslan.”

Lyssna på "Archipelago".

Idag släpps även tillhörande musikvideo som är charmigt hemmagjord med klipp från bandets senaste turnéer. ”De veckorna som vi får uppleva tillsammans på resande fot är verkligen en påminnelse om hur livet är när det är som bäst, långt ifrån 9 till fem och middagsplanering” berättar bandet.

Folkpopbandet, bestående av äkta makarna Jack och Sara Elz och Jacks bror Bill Nystedt, är nyss hemkomna från sin andra Italienturné i år där de spelat på såväl stora scener i stadsmiljö som små tavernor i bergsbyar samt delat scen med Kings of Convenience sångaren Erlend Øye på Sicilien. Deras harmonifyllda melodier i samverkan med bandets musikaliska talanger på såväl ukelele, gitarr och slagverk har resulterat i låtar som liknats med Fleet Foxes, The Lumineers och Edward Sharpe & The Magnetic Zeros.

Kommentarer (0)