​Elias bryter barriärer med ny singel - ”Tearing Down The Walls”

Elias släpper idag singeln ”Tearing Down The Walls” från kommande debutalbumet ”Entwined”. Singeln är skriven och producerad av Elias, HYENA (Janice, Shout Out Louds) och Paul Epworth (Adele, Florence and the Machine, Lana Del Ray).

Lyssna på singeln här

”Tearing Down The Walls” handlar om hinder som stoppar oss människor från att vara och leva som dem vi är. Rätten att få vara vem man vill, älska vem man vill - oavsett kön.
”Tearing Down The Walls handlar om de murar vi har byggt mellan länder, folkgrupper och religion. Och de inuti i oss. Könstillhörighet, svek, självkänsla, tillit. Alla de murar vi som individer och samhälle behöver riva för att kunna leva i samspel med världen och oss själva.” – Elias.

Musikvideon till singeln är regisserad och producerad av Rikkard Häggbom på BrorBror. Idé och koncept av Sofie K Skoog på WIFE.
Videon sammanfattar allt låten handlar om. Frustrationen över situationen i världen när det gäller rasism och miljö. Frustrationen över allt som är på väg åt helvete. Alla murar vi behöver riva. Sofie kom till mig med idén hur vi skulle kunna visualisera det jag skriver och sjunger om. Sedan tog vi fram ett underlag till Rikkard på BrorBror - som i sin tur filmade och bearbetade till en slutprodukt som blev lika stark som de känslor jag känner och skriver om.– Elias.

Den 15 juni släpper Elias sitt efterlängtade debutalbum ”Entwined” som representerar tre års skrivande och tusentals timmar i studion. Debutalbumet innehåller samarbeten med de Grammybelönade producenterna Paul Epworth (Adele, Florence and the Machine, Lana Del Ray) och Fraser T Smith (Stormzy, Drake, Sam Smith) samt den stadigt återkommande partnern HYENA (Janice, Shout Out Louds) och vännerna Humble & Blisse (Skott, Silvana Imam).

Den 6 juni kommer Elias tillsammans med en pianist att framföra albumet i sin helhet under ett exklusivt framträdande i Slaktkyrkan i Stockholm. Mer information om spelningen 6 juni finns på luger.se/elias.