Emil Berg gör succé med debutsingeln ”Du Swipa Höger” och uppträder på Sommarkrysset den 1 augusti

Pressmeddelande 2015-07-27

Den 12 juni släppte Emil Berg debutsingeln ”Du Swipa Höger”, som ligger #1 på Spotifys topplista och har spelats över 5 miljoner gånger.

Den 1 augusti uppträder Emil på Sommarkrysset på Gröna Lund som sänds i TV4 kl. 20.00.

Emil Berg föddes 1992 i Linköping. Han började i musikklass och redan på mellanstadiet startade han sitt första band som sedan blev det i Europa kritikerrosade The Majority Says. Under 2015’s första andetag bestämde sig dock Emil för att satsa mer på att skriva utanför bandet. Stockholm ropade och efter inspirerande sessions föddes tankar om en solokarriär. Emil och Markus Videsäter (co-producent av Norlie & KKV’s aktuella singel ”Du Får Göra Vad Du Vill Med Mig”) inledde ett samarbete som snabbt ändrade riktning och istället visade sig bli Emils första singel ”Du Swipa Höger”.

Om "Du Swipa Höger" säger Emil:
- Det är en låt om nutidens sätt att dejta. Vi väljer att porträttera oss själva på ett visst sätt och romantiserar våra liv för att få det att verka bättre än vad det är framför våra skärmar. Allt för många går på det. Även jag.

- Jag skrev den här låten just för att få igång diskussioner runt detta och starta en debatt. Det är bra att det diskuteras. Nätdejting, på det här sättet, är ju trots allt fortfarande ganska färskt. Jag tror att vi bara kommer att se mer av detta, så det ska bli intressant att se vart det slutar. Just nu är det i varje fall ett intressant nutida problem och roligt ämne att lyfta fram.

Lyssna på ”Du Swipa Höger” här:

• emil berg