En salig samling sångerskor stöttar Frälsningsarmén

På albumet ”Det kunde lika gärna varit jag – en salig samling sångerskor #1” samlas några av Sveriges mest hyllade sångerskor för att ge sitt bidrag till Frälsningsarméns sociala verksamhet. En stor del av intäkterna av försäljningen kommer att gå till hjälp för hemlösa och andra underbemedlade i Frälsningsarméns omfattande arbete. Albumet släpps 3 december.

Bland sångerskorna finns namn som Helen Sjöholm, Sofia Karlsson, Louise Hoffsten, Sonja Aldén och Rigmor Gustafsson. Initiativtagerska - och salig sångerska - är Anna Stadling, ofta kallad ”Sveriges Emmylou Harris” och kanske allra mest känd som körröst intill Lars Winnerbäck.

”Julen är ju långt ifrån en glad högtid för många runt om vår värld, så tyvärr också i vårt land. Många skulle inte klara sig utan Frälsningsarméns sociala arbete. Att kunna kombinera det musikaliska med ett ändamål som inte handlar om att driva in pengar för egen skull känns som jul i mina öron. Välgörenhet kan sticka i ögonen, det finns oftast en cynism när man i själva verket försöker göra något gott. Men jag säger som andra sagt; det handlar inte om välgörenhet utan om medmänsklighet och allas lika rätt,” säger Anna Stadling.

Den sistnämnda, en av 60-tals mest framgångsrika kompositörer, står bakom ”Vinterrosor”, i original av Gunnar Wiklund. Det andra undantaget från de moderna svenska låtarna är ”Juletid i Göteborg”, en översättning av Steve Earles ”Christmas Time In Washington.”

”Albumet kan om man vill ses som ett julalbum, julen nämns i några av texterna, men i första hand ska det ses som en utsträckt hand av empati i en årstid som för somliga är mörk både bokstavligt och bildligt.  För som titeln säger; det kunde lika gärna varit jag”, fortsätter Anna.

1999 släpptes hjälpsamlingen ”En salig samling” och sålde mer än 200 000 exemplar. Av de som finns med på 2012 års album var faktiskt en med även den gången, Louise Hoffsten.

"Det finns människor som lever i ett ständigt mörker, och det finns människor som viger sitt liv åt att försöka sprida ljus till dessa utsatta. För mig är det viktigt att försöka bidra där jag kan", säger Louise. "Det handlar om medmänsklighet."

Sångerskorna kommer att samlas så många de kan under 26-28 november, och träffar gärna upp media för att berätta om arbetet med albumet. Hör av dig till Jenny Schyttberg om du vill vara med!

LÅTLISTA ”Det kunde lika gärna varit jag – en salig samling sångerskor #1”
(Staffan Hellstrand)
2. Sofia Karlsson - Höstens guld
(Plura Jonsson)