Ena halvan av Death Team, Mayka, går solo med ”RICH”

Ni känner igen henne som ena halvan av Death Team. Duon som dissade ett samarbete med The Chainsmokers, hyllades av Charlie XCX och startade ett bettingkrig mellan bolagen som slutade med den då dyraste dealen någonsin för en svensk debutakt.

Nu är Mayka redo att släppa sin solosingel RICH. Låten är producerad av Richard "LIOHN" Zastenker som tidigare jobbat med bl a Axwell Λ Ingrosso och NONONO. Själv beskriver Mayka RICH som en blandning av Britney Spears möter Lorde med en touch av indie-rock liknande MGMT. Från början skrevs låten ur ett relationsscenario där ena parten hela tiden skryter och är ytlig, men med tiden fick låten en annan innebörd.

”Låten är fri för tolkning men för min del handlar den om jakten på lycka. Och hur jag ibland kommer på mig själv, vrålkutande genom livet med andan i halsen och totalt tunnelseende. Jakten på "framgång", nästa karriärsmål, pengar eller nästa upplevelse. Jag är enormt prestationsdriven och fastnar lätt i inre stress och framtidsängslighet. Och jag är så otroligt trött på det. Den här låten blir som en reminder om att vara mer här och nu, att fokusera på skapandet, nuet och glädjen istället för att jaga ytliga mål och bygga luftslott.” säger Mayka.

Lyssna på nya singeln RICH här.

Egentligen påbörjades soloprojektet av Maja Edelbring redan för 8 år sedan, långt innan Death Team, men då som houseproducent och DJ. Pressen att bevisa för omvärlden att hon som kvinna kunde göra allt själv ledde till att lusten till musiken försvann. Istället tvingade Maja sig själv till att ta sånglektioner och börja skriva texter. Det blev till ett helt nytt kreativt uttryck och musik blev roligt igen. På en fest träffade hon Johan Tilli, de klickade direkt musikmässigt och tillsammans skapade de Death Team.

Resten är historia; The Guardian liknade dem med ”the missing link between Abba and Eminem” och de hyllades av såväl kritiker som Charlie XCX. 2015 släpptes deras debutsingel Fucking Bitches In The Hood som gick in #1 på iTunes. Den amerikanska tidningen Spin utnämnde låten till den nionde bästa singeln det året med motiveringen "the most perfectly WTF rap verse". De gick senare in topp 10 på Spotifys globala virala lista med efterföljande singel Gold som släpptes samma år. Under 2017 släppte de singlarna Work samt The Weekend och blev nominerade till ”Årets Grupp 2016” på den prestigefyllda galan P3 Guld.