Esther Vallee släpper “Higher” som uppladdning för EP release 1 juni

Popundret Esther Vallee från Göteborg har under det senaste året gått från klarhet till klarhet. Idag släpper hon låten ”Higher” som är skriven av Esther tillsammans med Anton Axélo samt producerad av Anton Axélo.

”’Higher’ handlar om viljan att känna något eller någon, om det så är att låtsas känna att allt är perfekt. Jag är inte så intresserad av vem du är eller vad du gör, vad som håller dig vaken om natten eller hur du dricker morgonkaffet. Men jag behöver ha dig bredvid mig villkorslöst. Det kanske låter desperat, men varför inte?" – Esther.

Lyssna på "Higher" här.

Esther har det senaste året vid varje singelrelease hyllats av tastemakers och internationella musikbloggar - däribland CLASH, Popjustice och The Line of Best Fit. Hon kickstartade året med att släppa singeln ”Hardcore”, skriven av henne och Jocke Berg, som bland annat har spelats flitigt på P3 och som tog henne ut på en miniturné med stopp i London, Norge och på hemmaplan i Sverige.

Idag avslöjar Esther att hennes kommande EP med titeln Things We Never Talk About släpps den 1 juni. På låtarna har hon bland annat samarbetat med namnkunniga producenter såsom Jonas Quant (Hurts, No Doubt, Foxes) och Jocke Berg (Ellie Goulding, Kent).

”Detta är min första EP där jag presenterar några av de mest känslomässiga åren i mitt liv. Varje låt har sin egen berättelse från relationer jag har haft eller fortfarande har. Varje historia är något jag känner att vi inte pratar om nog i livet. Saker vi skäms för eller bara saker vi känner är svåra att dela. Vi tror inte att någon känner detsamma. Jag vill påminna människor om att prata ut mer. Då kanske åtminstone en liten själ där ute vet att hon/han inte är ensam.” – Esther.

Tracklist Things We Never Talk About

1. ”U Know Who You Are”