Grammisnomineringarna offentliggjordes idag

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2012 13:00 CET

När Grammis-nomineringarna idag blev officiella står det klart att bland artisterna med flertalet  nomineringar finns Laleh som nomineras i inte mindre än fyra kategorier. Laleh är nominerad för Årets låt (Some Die Young), Årets pop, Årets textförfattare och Årets kompositör. Albumet Sjung har nu sålt motsvarande 84000 exemplar vilket innebär dubbel platina.

Även Loreen har förärats flera nomineringar, sammanlagt tre stycken för Årets låt (Euphoria), Årets artist samt Årets svenska internationella framgång.

Även en tredje nominering för Årets låt går till en artist i Warner Musics stall, nämligen Panetoz med Dansa pausa.

Värt att nämna i sammanhanget är även att just dessa tre ovan nämnda låtar är bland de mest streamade svenska låtarna på Spotify under 2012.

I kategorin Årets dansband får Lasse Stefanz och Streaplers var sin välförtjänta nominering. De förstnämnda släppte i maj albumet Rocky Mountains, ett av 2012 års mest säljande album alla kategorier.

Via Nuclear Blast har även två akter nominerats till Årets hårdrock/metal. Den första, Sabaton, som ser tillbaka på ett extremt framgångsrikt år med albumet Carolus Rex som släpptes både på svenska och engelska samt med sin egen musikfestival som blev en utsåld publiksuccé. Bandet har just avslutat en i princip utsåld turné på 17 datum i Sverige. Den andra, Witchcraft, har kritikerhyllats för albumet Legend, även internationellt, och blev nyligen framröstad som årets bästa album på Sweden Rock Magazines skribenters årslista.

Pressbilder för Warner Musics artister finns på image.net, för bilder på Sabaton/Witchcraft kontakta Darren.

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.