​Jens och Jepson från The Ark bildar nya duon NGHT

I veckan lanserades nya synthpop-projektet NGHT med debutsingeln ”Redefine”. NGHT är en duo beståendes av Jens Andersson och Mikael Jepson som båda var med i glamrockbandet The Ark. Projektet växte fram i killarnas studio i Malmö och man har låtit sig inspireras av 80-talet med band som Human Leauge och Kraftwerk. Musiken andas synthpop och hämtar sina rötter ur spacediscon.

Synthar och trummaskiner har alltid haft en stor inverkar på Jens och Mikaels musikskapande och med projektet NGHT går de båda tillbaks till det sound som en gång fick dem att börja med musik.

- Tanken är att soundet ska vara en blandning av synthljud tillsammans med akustiska instrument. Med detta tar vi med det vi älskade på 80-talet och för in det i nutid. Det är viktigt att det ändå låter modernt, säger Jens.

Till låten spelades en 80-tals influerad musikvideo in.

- Det viktiga var att fånga in samma känsla med videon som med musiken. På 80-talet jobbade man mycket med påkostade bakgrunder i musikvideos som lades till i efterhand och vi ville skapa en video med exakt den känslan till ”Redefine”. Dessutom ville vi belysa dagens samhälle med bantningshetsen och teknikens påverkan och inverkan på oss. Videon är inspelad i ett jättelitet konferensrum med nästan ingen budget och en liten green screen skärm. Det är roligt att skapa nåt sevärt med nästan inga förutsättningar. Lite som det var förr i tiden, fortsätter Jens.

"Redefine" är den första singeln från projektet och finns på alla digitala plattformar.

• nght
  • redefine