Laleh sammanfattar 2012 och avslutar med Nobel Peace Price Concert

För knappt ett år sedan var hon ett namn på allas läppar och med sina makalösa tolkningar tog hon svenska folket med storm i TV-programmet Så Mycket Bättre. Efter detta har det följt ett intensivt år för Laleh som i januari släppte sin fjärde skiva "Sjung". Framgången med albumet som legat stadigt topp 20 på Topplistan visar att Laleh idag tillhör en av våra största svenska artister. Albumet följdes upp av en stor vår- och sommarturné som setts av över 150 000 personer.

Första singeln "Some Die Young" har legat fast förankrad på listorna och tillhör fortfarande en av svensk radios mest spelade låtar. Och utmärkelserna har inte låtit sig dröja. För en månad sedan prisades Laleh som Årets Textförfattare av Svenska Musikförläggarna. Och igår presenterade P3 Guld sina nomineringar till P3 Guld 201, där är  Laleh är nominerad i hela tre priskategorier: Årets Låt "Some Die Young", Årets Artist och den prestigefyllda Guldmicken för sina live-konserter under året.  I veckan redovisade också Spotify sina mest streamade låtar där Laleh  är den 4:e mest streamade artisten totalt och i topp bland svenska artister.

Framgångarna har också nått över gränsen till Norge, och Laleh har under året gästat grannlandet vid flertalet tillfällen för konserter.  Singeln ”Some Die Young” har även där toppat listorna och är den mest streamade låten på Spotify i Norge. Albumet ”Sjung” har också tilldelats guldstatus och är snabbt på väg mot platina.

Laleh avslutar de fantastiska året med att i veckan åka till Oslo för att medverka på Nobel Peace Concert som går av stapeln den 11 december.

Laleh drar sig sedan tillbaka för att ha lite semester innan hon påbörjar arbetet med nästa album.

”Tack för ett fantastiskt år. Det har varit ett väldigt viktigt år för mig. Tack för alla underbara möten på turnéerna och i musiken och era öron och hjärtan, ni är bäst.
Kram Laleh"

För mer information kontakta:

Helene Wigren PR & Beyond

Tel:  070 7527605 Helene.Wigren@prbeyond.se

• laleh

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.