Madonna - störst igen!

Madonnas turné "Sticky & Sweet" skrev historia när den avslutades nyligen i Tel Aviv, Israel på Yehoshua Gardens (HaYarkon Park, (1 och 2 september). Allas vår Material Girl lever mer än någonsin upp till sitt namn, nu när hennes turné är en soloartists mest framgångsrika någonsin. Efter att ha spelat 85 föreställningar sedan premiären i augusti 2008 har Madonnas "Sticky & Sweet"-turné setts av över 3,5 miljoner fans i 32 länder och har dragit in 408 miljoner dollar; detta har tillkännagetts av Live Nation, turnéns globala producent. "Sticky & Sweet" är dessutom den näst mest inkomstbringande turnén någonsin.

Madonna har satt nya nivåer för flertalet publikrekord längs vägen: i Zürich har hon största antalet konsertbesökare i landet någonsin för en show (72000). Hennes Göteborgsframträdanden på Ullevi sågs av 119000 fans och satte nytt rekord för mest inkomstbringande konsertserie i landet. I Helsingfors sålde "Sticky & Sweet" över 85000 biljetter, vilket gjorde showen till den största enskilda någonsin av en artist över hela Skandinavien. Andra höjdpunkter på turnén är bl a Buenos Aires, Argentina (256000), Santiago, Chile (146000), Sao Paulo, Brasilien (203000), Tallinn, Estland (72000), Warszawa, Polen (79000), Bucharest, Rumänien (69000), and Sofia, Bulgarien (54000).

'Med "Sticky & Sweet" har Madonna återigen bevisat att det bildligt talat inte finns några gränser för vad hon kan åstadkomma både kreativt och kommersiellt sett', säger Arthur Fogel, Live Nation's Chairman of Global Music och CEO of Global Touring.

"Sticky & Sweet" slog Madonnas tidigare satta rekord för mest framgångsrika turné av en soloartist för 2006 års Confessions Tour, som inbringade 194 miljoner dollar.

Madonnas kommande CD, "CELEBRATION" - the definitive Madonna collection - är satt att släppas i slutet av september.

Fotocredit: Frank Micelotta