Manu Chao - Politik Kills - historien bakom videon

Manu Chao är inte bara älskad artist, utan även en av vår tids starkast politiskt engagerade musiker. Han är känd för sina fantastiska liveframträdanden men även för sina uttrycksfulla videor och sina ibland kontroversiella uttalanden.

Videon till Politik Kills spelades in 2004 i Monrovia, Liberia av franske filmaren Jean-Stéphane Sauvaire, endast ett år efter att kriget tagit slut.

Christian, pojken vi ser i videon, deltog i kriget och hjälpte regeringstrupperna, ledda av förre presidenten Charles Taylor.

Eftersom han bor mitt i Monrovias stadskärna, nära amerikanska ambassaden och presidentbostaden, hade Christian befunnit sig mitt i stridens centrum. Nuförtiden bor han återigen med sin familj och har gått tillbaka till skolan.

‘For two days in December 2004, we walked throughout the whole city, up and down, with me following Christian with the camera, and him carrying the ghetto blaster. I had one assistant, an ex-child soldier, nick-named "Hitler, The Killer" during the war, who was protecting us,' berättar Jean-Stéphane. ‘That is how the ‘Politik Kills' video came about...'

Jean-Stéphane var även i Liberia för att casta före detta barnsoldater till sin film Johnny Mad Dog. Filmen spelades slutligen in i Liberia förra året och visades på Filmfestivalen i Cannes 20 maj, som en del av det officiella urvalet. Filmen var inspirerad av Emmanuel Dongalas bok Johnny Chien Méchant och var samproducerad med MNP Entreprise och Mathieu Kassowitz (La Haine) & Benoit Jaubert. Efter sina upplevelser startade han en fond för att hjälpa barnen som medverkat i filmen.

Jean-Stéphane Sauvaire har också regisserat kortfilmen La Mule med Rossy de Palma samt A Dios och Matalo i Colombia och Mexico. 2003 producerade han Carlitos Medellin, en längre dokumentär inspelad i Colombia som följer några barns motstånd och kamp mot FARC-gerillan. Dokumentären vann Best Film for Children Rights 2004. Johnny Mad Dog är hans första långfilm, inspelad i Liberia 2007.

Manu Chao kommer till årets Peace & Love-festival i ett kärt återseende för den svenska publiken som förra året hyllade honom både på Way Out West-festivalen samt på Hovet i Stockholm.

Producent: Radio Bemba under exclusive license to Because Music
Produktionsbolag: Radio Bemba under exclusive license to Because Music