Miriam Bryant tillbaka i Sverige med nyskriven musik

En av förra årets mest hyllade debutanter är äntligen tillbaka med ny musik. Idag släpps singeln ”Dragon” som är tagen från en EP som släpps i oktober.

Miriam Bryant debuterade 2013 med albumet ”Raised In Rain” och fick ett massivt genombrott med platinasäljande singeln ”Push Play”. Hon medverkade i stora TV-program så som Allsång på Skansen och nominerades bland annat till P3 Guld som årets nykomling.

Med sin naturliga talang för låtskriveri samt en sångröst och närvaro som lämnar få oberörda har Miriam tagit en välförtjänt plats i popvärldens finrum.

I våras bytte Bryant den svenska västkusten mot den amerikanska dito då hon inledde ett musikaliskt samarbete med den LA-baserade hypade superproducenten Zedd (”Clarity”) och fick skivkontrakt på Interscope Records. Låtskrivarsamarbetet ledde till singeln ”Find You” som även är soundtrack till filmen Divergent och sedan i våras har de tillsammans bland annat framträtt på MTV Movie Awards i Los Angeles, Jimmy Kimmel Show och delat scen med Lady Gaga på iTunes festival.
Tiden i Los Angeles användes även till att skapa ny musik med några av musikbranschens största producenter och låtskrivare. Ett samarbete Miriam i slutändan ratade för att istället skriva klart sin EP själv med svenska producenten Victor Rådström.

Ett effektivt drag skulle det visa sig. Singeln ”Dragon” kom till på en sittning, tog 20 min att skriva och det mesta av originaltagningen, dvs den allra första inspelningen, är den som är kvar i slutversionen.

I somras gjorde Miriam Bryant en bejublad festivalturné samt var en av de utvalda gästartisterna till endagsfestivalen #KENTFEST på Gärdet.

I höst släpper Miriam Bryant EP:n ”I Am Dragon” samt åker på turné med start 3 oktober på Debaser Medis i Stockholm. För fler datum se http://unitedstage.se

Lyssna på "Dragon":
Spotify: http://spoti.fi/1ttPksI