​OIAM är tillbaka!

Hyllade hiphopkollektivet OIAM släpper på fredag nya singeln ”Trakten”. Låten är en hyllning till de förorter de växt upp i.

Igår premiärspelades låten i P3 Musikguiden, lyssna här.

”Trakten” är kärleksförklaringen till förorterna vi växt upp i men också en belysning av problemen med gatuvåldet, säger Adam Kanyama.

OIAM, One In A Million, består av medlemmarna Adam Kanyama, Samboii och Gedz. Var och en erkänd rappare på sitt håll, och som ihop gör hyllad hiphop. Tillsammans har de släppt hiten ”Avundsjuka” som gjorde succé på svenska Spotifylistan och YouTube samt EP:n ”Lyxproblem”.

Trakten är producerad av den legendariska producentduon Patrik Collén och Jens ”Chords” Resch. Båda har på varsitt håll varit med och byggt det vi idag kallar den svenska hip-hopscenen. Collén som tillsammans med forne kollegan Webb producerat bl.a. Ken, Petter samt Feven och Chords som har ett förflutet som soloartist och även gör musik ihop med Timbuktu och Helt Off. Collén och Chords har på senare år tillsammans gjort flera uppmärksammade produktioner på bl.a. Timbuktus "För Livet Till Döden" och på Mwuanas hyllade andra EP från i somras.

Imorgon, torsdag 29 oktober, spelar OIAM "Trakten" på Manifestation för offren i Trollhättan och mot rasistiskt våld på Medborgarplatsen i Stockholm kl 17.30.

• oiam