Panetoz släpper debutalbum "Det blir vad du gör det till" 23 februari

Panetoz har fått hela Sverige att ”Dansa Pausa” sedan det stora genombrottet 2012. Gruppen trotsar alla fördomar du haft om hur hiphop ska låta och hur man ska bete sig som förortskid från söder om Stockholm. Det här är ett sammansvetsat gäng som drivs av vänskap, glädjen i musiken och viljan att göra skillnad.

Denna glädje har smittat av sig till svenska folket vars röster tog dem direkt från deltävlingen i Linköping den 8 feb till Melodifestivalfinalen på Friends Arena 8 mars med bidraget ”Efter solsken”.

Nu är Panetoz redo för att äntligen släppa sitt debutalbum Det blir vad du gör det till med bl a Melodifestivalbidraget ”Efter solsken”, guldsäljande ”Vissla med mig” samt 6x platinasäljande ”Dansa Pausa”.

För att färdigställa denna skiva har gruppen tagit sig god tid och samarbetat med olika producenter, bl a Mary Ndaiye, George Nakas, Mats Lie Skåre och Håkan Larsson.

Panetoz sound inspireras av medlemmarnas egna arv; afro, hiphop, dancehall och popmelodier på svenska blandas med klockrena gitarrmelodier och toppas med en stor dos glädje. Killarnas motto är att ”skapa kaos” – ett positivt kaos som inte följer några normer utan enbart består av oåterhållen glädje till musik, dans, människor och livet självt.

- Vi började som fem unga grabbar som inte ville vara bäst på att vara värst men istället vara bäst på att vara sig själva och göra sig själva och alla andra glada, säger Nebeyu Baheru. Mottot är att "skapa kaos" och vid alla tillfällen bryta normen vad gäller det stela och formella och få folket att ha kul istället! Debutplattan ska få kritikerna att ”sudda bort sin sura min”. Vi tror att: (citat ur låten Sudda)

Lyckan och kärlen den lever inom alla,
att sträva efter glädjen är det som du ska palla,
uppmana de arga, de vilsna och de som leker balla,
Att Våga, Vilja, Välja, Väl och låt hoppet alla falla

Om Panetoz får bestämma är albumet fyllt av låtar som gärna får påverka människor i hela världen.
- Även om man inte förstår svenska ska man kunna fånga känslan och röra sig till musiken. Vi brukar säga ”När du hör en Panetoz låt ska hjärtat le och kroppen skaka av lyckorus”, säger sångaren Pa Modou. Vi vill ta med lyssnaren till en plats där färger, former, status och ursprung inte spelar någon roll.

Panetoz bildades 1997 och består av Nebeyu Baheru, Johan Hirvi, Pa Modou Badjie, Njol Badjie och Daniel Nzinga

• album
  • panetoz