ROXETTE – Help! (Abbey Road Sessions November 1995)

I denna tid av isolering och förvirring kan en sån här pärla verkligen behövas. Roxette gjorde ”Help!” som en hyllning till Beatles en solig novemberdag i Abbey Road-studion 1995. Den har inte funnits tillgänglig digitalt tidigare och är hämtad ur en kommande albumserie; ”Bag of Trix – Music from the Roxette Vaults” som dyker upp när man som minst anar… Håll till godo! P.

Roxette i Abbey Road, 15 november 1995.

Vi avslutade den årslångavärldsturnén ”Crash! Boom! Bang!” i maj 1995 och efter en kort paus gick vi direkt in i studion i Stockholm för att spela in några nya låtar som komplementtill vårt första samlingsalbum ”Don’t Bore Us – Get To The Chorus”.

Albumet kom ut på hösten samma år och i samband med releasen gjorde vi ett litet promogig på Shepherd’s Bush i London. Vi spelade också in några akustiska låtar i Abbey Road, alla studios Holy Grail, som sändes i BBC Radio i England.

Vi var (och är fortfarande!)hängivnafans till The Fab Four och när vi nu var i Abbey Road kunde vi inte låta bli att göra vår egen version av Beatles’ ”Help!”.

Det var en härlig dag, pophistoria i studions alla hörnoch en fantastisk känsla att vara del avAbbey Road’s ofattbaraarv. Idel leenden i Roxette-lägret!

Lyssna här!

Omslagsfoto: Marie Dimberg