Titiyo är tillbaka med albumet Hidden

Efter framgångarna med singeln och albumet "Come Along" år 2001 hamnade Titiyo inför sitt femte album vid den sorts frågetecken som ofta anländer efter karriärtoppar. Hur går jag vidare nu?

Efter ett försök att göra ett nytt album runt 2004, som istället slutade med en samlingsplatta, gick kreativiteten i stå.

Men så, vintern 2006, vände det.

Titiyo köpte en musikutrustning som var avsiktligt enkel, en rudimentär Casio-synt, en Omnicord och en åttakanals portastudio. Med dessa simpla medel satt hon sedan, ofta nattetid, i sin lägenhet vid St Eriksplan i Stockholm och saker började hända. Låten "X" på det nya albumet "Hidden" är en av följderna av detta. Några kreativa resor gjorde också sitt till, bl a till New York och Österlen.

Även längre fram kom albumprocessen inför "Hidden" att handla om låtar som balanserar mellan klassisk pop och mer sökande elektroniska revir. En tidig influens var Thom Yorkes (Radiohead) album "The Eraser". Men det smög sig genom projektets gång även in kopplingar till tysk krautrock, som i Kraftwerk eller Can. Lägg till detta Titiyos omisskännligt själfyllda röst och begreppet "krautsoul" kan möjligen fungera för den som jagar genreetiketter.

"Hidden" spelades in i Stockholm med olika samarbetspartners under 2007 och 2008. Inledningsvis jobbade hon med musikern David "New David" Nyström. Senare blev trion Goran Kajfes/David Österberg/Andreas "ASS" Söderström lite av en motsvarighet till vad trion Jocke Berg/Peter Svensson/Tore Johansson var vid tillblivelsen av albumet "Come Along".

Ett nyckelspår på albumet är första singeln "Stumble to Fall", ett samarbete mellan Titiyo och Christian Olsson från gruppen Fläskkvartetten. Ett annat är den suggestiva, meditativa "Drunken Gnome", nästan åtta minuter lång. Inledande "Awakening" är skriven ihop med Andreas Kleerup, som Titiyo turnerat med under 2008. Ur ett tidigare samarbete mellan Titiyo och Andreas föddes "Longing For Lullabies", som i originalversionen varit en av årets låtar i svensk radio.

Längre fram kommer en av albumets höjdpunkter, duetten med Moto Boy, "If Only Your Bed Could Cry", att bli en singel.

"Hidden" släpps av det nya bolaget Sheriff Records - startat av artistkollegan Pernilla Andersson - med distribution och promotion av Warner Music Sverige.

Titiyo finns tillgänglig för intervjuer, kontakta Jenny Schyttberg på Warner Music.