Världsstjärnan Ed Sheeran är tillbaka med två nya singlar!

Ed Sheeran's två nya singlar, “Castle on the Hill” och “Shape Of You”, markerar en otroligt spännande och nyskapande comeback för den flerfaldigt prisbelönade artisten.

Tidigt imorse släppte Ed singlarna (hans första släpp sedan 2015) som visar upp två nya, väldigt olika, sidor av stjärnans musikaliska palett. “Castle On The Hill”, skriven av Ed och Benny Blanco (även på produktion), är en hyllning till uppväxten i Framingham, Suffolk. Det drivande tempot och med Springsteen-liknande riff skapas en ny storslagen arena-låt. “Shape Of You”, skriven av Ed, Johnny McDaid och Steve Mac (även på produktion), plockar isär och återuppbygger modern popmusik. Låten är en förlängning av det sound som Ed blev välkänd för - något som han först levererade på ett showcase år 2010 med hans SBTV liveframträdande av “You Need Me, I Don’t Need You”, och på sin debut EP ‘No.5 Collaborations Project’ (som gästas av flera grime artister b.la. Wretch 32, Wiley m.m.), som följde år 2011.

Den 25-årige stjärnan kommenterade själv sin comeback;
“Hello 2017! I’ve been working hard on the new material and I hope you can be as excited about it as I am. I really wanted to show two different sides to my music that I’m equally as passionate about and I just knew I wanted to roll with two songs at the same time. I’m absolutely buzzing to be back.

Förutom att nu åter igen vara högaktuell efter en välförtjänt paus är Ed's namn fortfarande associerat med några av 2016 års största hits. Som en av världens mest eftertraktade låtskrivare, har Ed skrivit “Cold Water” åt Major Lazer och “Love Yourself” åt Justin Bieber; vilket bevisar hans mångsidighet och unika fallenhet för att skriva globala världsettor till låtar.

I juni år 2014 släppte Sheeran sitt andra studioalbum ‘x’ (uttalat “multiply”) som har blivit en av de mest betydelsefulla och prisvinnande album detta millennium! Med stor support från Rick Rubin, Pharrell Williams och Benny Blanco på produktion, hamnade ‘x’ på #1 vid release, 95 stycken #1 på iTunes runt om i världen, stannade på #1 hela 12 veckor i UK och levererade även hans mest säljande världsetta till singel till dags dato – “Thinking Out Loud”.‘x’ är platinum certifierad 90 gånger världen över och var nyligen korat till ett av de mest säljande albumen genom tiderna, med över imponerande 3,4 miljarder streams.

År 2011 slog Ed igenom med debutalbumet ‘+’ (“plus”), som låg tre veckor på #1 i UK och snabbt gjorde honom till en intressant up-and-coming talang i hemlandet. Samma år vann han sin första Ivor Novello Award för hans hitsingel “The A Team”, som också blev det årets största debutsingel.

Den Suffolk-födde artisten har under de senaste åren även slagit stora rekord på live-scenen. Ed tog scenen på Wembley Stadium i juli 2015 och blev den första artisten någonsin att spela på den prestigefyllda arenan utan något band. Helt solo, med sin gitarr, såg hela 240,000 personer honom spela under tre utsålda kvällar! Han följde upp succén med en live DVD ‘Jumpers for Goalposts’ i slutet av 2015, som dokumenterade dagarna innan Wembley, inklusive en hel del liveframträdanden. Ed har inte bara skrivit historia med sina fenomenala solokonserter, han har även varit involverad i en rad magiska samarbeten och framträdanden i sin karriär. År 2012 spelade Ed på 'London Olympics' vid sidan av medlemmar i Pink Floyd och Genesis för en väldigt speciell version av "Wish You Were Here". Ed delade inte bara scen med storheter som Beyoncé och Gary Clark Jr. på 2015 års "Grammy tribute" för Stevie Wonder, utan spelade även med Sir Elton John på premiärkvällen under sina Wembley Stadium konserter, vilket fortsatt visar hans kolossala status i musikvärlden.

Ed Sheeran, som blev tilldelad en hedersexamen från University Campus Suffolk år 2015 för hans enastående insats för musiken, har vunnit ett flertal imponerande priser i sin karriär till idag. Sheeran är stolt ägare av; 4 x BRIT Awards, 2 x Grammys, 2 x Ivor Novello’s, 1 x Q Award,1 x MTV VMA Award, 1 x American Music Award, 1 x BBC Music Award, 2 x People’s Choice Awards, 3 x Teen Choice Awards, 2 x MTV European Music Awards, 1 x 1Xtra Power List och många fler därtill. Ed har även lanserat ett eget skivbolag ‘Gingerbread Man Records’ förra året (ett dotterbolag åt Atlantic Records UK), som bland annat startat den spirande karriären av artisten Jamie Lawson och Foy Vance.

Musikåret 2017 startar Ed Sheeran av med bravur - se till att vara med när en av världens mest älskade, talangfyllda och eftertraktade artister fortsätter att skriva historia framöver.

Lyssna på singlarna "Castle On The Hill" och "Shape Of You".

• castle on the hill
  • shape of you