Vincent bryter tystnaden men en ny hitsingel

Det finns en frihetskänsla i Vincents musik. Kanske beror den på uppväxten bland gröna vågare i de norrländska skogarna. Kanske från den tidiga bekantskapen med nomadlivet som son till en turnerande sångare. Och kanske kunde just den känslan skönjas redan på 2008 års superits "Don't Hate On Me" och "Miss Blue". Men den här gången har frihetskänslan fått en mer passande kostym - ett sound som minner om en tid där just frihet var ledordet - 60-talets hippieera. En cirkel är sluten.

Som rappare turned popproducent damp Vincents debutskiva "Lucky thirteen" ned som ett bombnedslag 2007. Solosuccén var ett faktum. I samma veva lånade Vincent ut sin distinkta melodikänsla till en rad andra artister, däribland Amanda Jenssen. När nästkommande års radiolistor sammanställdes låg Vincent bakom 1:a, 2:a och 7:e-placeringarna över de mest spelade låtarna. Snart spred sig även ryktet utanför de svenska gränserna. Efter kontraktskrivning med tyska, franska och italienska majorbolag följde en hektisk Europalansering som avslutades med en förbandsturné till en viss Mark Ronson.

Efter det har det varit tyst. Men nu är Vincent tillbaka - med en virvelvind.

Det första smakprovet från kommande "Godspeed" heter "Baby Hurricane" och är skriven tillsammans med parhästen Gustav Jonsson. Låten är en explosion av Beach Boys-körer och euforiskt orgelspel. Men bakom det karaktäristiska drivet döljer sig en dos melankoli:

- "Baby Hurricane" är den mest personliga låt jag skrivit, mycket på grund av att jag skrivit texterna själv den här gången. Det finns folk jag känt genom åren som har haft hjärtat på rätt ställe, men som hamnat snett. Små virvelvindar som inte stannar och tänker efter liksom. Det där kan jag känna igen mig i, säger Vincent.

Få en känsla för nya singeln här:

För mer Vincent:
www.vincentmusic.net

Kontaktuppgifter:
A&R: jocke@stenhammarmusicgroup.se
Pressförfrågningar: marie@stenhammarmusicgroup.se
Radiopromotion: bosse.lunquist@warnermusic.com
Bokning: johan.lindqvist@blixten.se

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries.