​WARNER ÅTERIGEN MED FLEST BIDRAG I MELODIFESTIVALEN

De senaste åren har Warners satsning på Melodifestivalen resulterat i att bolaget alltid haft flest bidrag i tävlingen. I våras hade Warner sex av de tolv finalisterna och fortsätter nu sin satsning på tävlingen där man ställer upp med 13 bidrag.

Warner Music har dominerat musiktävlingen de senaste åren och haft stora framgångar med artister som NANO, John Lundvik, Margaret, Samir & Viktor, Måns Zelmerlöw, Mariette, Loreen, Sanna Nielsen m.fl.. Förra året erövrade man topplistorna och radio med bl a Samir & Viktors ”Shuffla”, John Lundviks ”My Turn”, Margarets ”In My Cabana” och Rolandz ”Fuldans”.

Bland Warners bidrag i Melodifestivalen 2019 finns det flera artister som återvänder till tävlingen som John Lundvik, Andreas Johnson, Margaret, NANO, Jon-Henrik Fjällgren och Arja Saijonmaa (signad till bolaget Freebird Entertainment under distributionsavtal med Warner). Dessutom återvänder den svenska rekordhållaren i antalet Melodifestivaler Ann-Louise Hansson. Hon har tidigare medverkat 13 ggr och gör nu en stor comeback i tävlingen. Utöver Ann-Louise återvänder även en annan veteran efter 50(!) år - Jan Malmsjö samt tidigare Melodifestivalen-vinnaren från 2010 Anna Bergendahl. Båda sistnämnda signade till bolaget Freebird Entertainment under distributionsavtal med Warner.

Utöver de återvändande artisterna presenterar Warner fyra spännande debutanter: Rebecka Karlsson som kom 2:a i Idol 2016, världsartisten Mohombi som har gjort stor succé med sina hits ute i världen samt skrev en av förra årets största hits ”Mi Gente” med J Balvin & Willy William. Dessutom debuterar 15-åriga Malou Prytz som en av tidernas yngsta artister någonsin i tävlingen samt Zeana feat. Anis Don Demina. Zeana medverkade i Idol 2016 och har gjort succé på scener runt om i landet där hon har gjort sig ett namn med sina kontroversiella texter. Anis Don Demina är en av Sveriges största YouTubers och en etablerad DJ och rappare.

- Vi ser det som en självklarhet att fortsätta satsa på Melodifestivalen och vi är stolta över att vara det ledande bolaget i Melodifestivalen. Vi har kickat igång flera artistkarriärer den vägen och haft stora framgångar på Spotify och radio tack vare tävlingen, säger Robert Skowronski (A&R Director Giant/Warner) som tillsammans med Camilla Bjering von Zweigbergk har huvudansvaret för satsningen.

- Melodifestivalen är oemotståndlig och unik med sin bredd, sin öppenhet för alla genrer och åldrar och de resurser du får till ditt förfogande i form av professionalism i alla led. Musikunderhållnings-TV när det är som bäst och som verkligen kan göra skillnad för en artist och en låt, säger Camilla Bjering von Zweigbergk.