Warner Music Sweden storsatsar på Melodifestivalen

Warner Music Sweden gör en storsatsning på Melodifestivalen 2014 och kan idag presentera fem artister som är klara för tävlingen. Fyra av dessa gör sin Melodifestivaldebut och den femte är oerhört rutinerad i dessa sammanhang och kommer att tävla för sjunde gången!

MALMÖ

Mahan Moin flydde från Iran för drygt 20 år sedan och smugglades in i Sverige med resten av sin familj. Polisen tog till slut fast hela familjen och satte dem i ett utvisningsfängelse. Påtryckningarna från andra Iranier och media blev dock så pass starka att familjen till slut fick uppehållstillstånd. Dessa händelser har påverkat Mahan i hennes låtskriveri och artisteri och de senaste tio åren har hon utvecklat båda sidorna parallellt. Detta har bl a resulterat i medverkan i den Persiska versionen av Idol ”Googosh Academy” för två år sedan där Mahan slutade på en hedrande tredjeplats och fick en superhit med låten ”Sarmast”. Nu är det dags för det svenska folket att ta del av Mahans härliga röst när hon debuterar med låten ”Aleo” i Malmö. Låten är skriven av Mahan och Anderz Wrethov. Mer info: http://thisismahan.com och https://www.facebook.com/mahanmoin2

Ellen Benediktson är 18 år och kommer från Malmö där hon går Musiklinjen på Heleneholms gymnasium. Ellen fångade Christer Björkmans uppmärksamhet i våras när hon som stand-in sjöng det franska bidraget på repetitionerna till Eurovision Song Contest. Hela produktionsteamet i ESC var oerhört imponerade av Ellens röst och utstrålning och när det plötsligt dök upp ett bidrag till årets festival som saknade artist ringde Christer upp Ellen personligen och frågade om hon ville provsjunga den. Ellen har främst erfarenhet av mindre scener och det här blir hennes stora debut. Låten heter ”Songbird” och är skriven av Sharon Vaughn, Johan Fransson, Tim Larsson och Tobias Lundgren.

LINKÖPING

Sanna Nielsen slog igenom redan som 11-åring med Svensktoppsettan "Till en fågel" och är i dag en av våra mest folkkära och respekterade artister. Tack vare sin fantastiska röst, varma framtoning och förmåga att förmedla känslor genom sin musik har hon nått ut i folkhemmen och berört - något som hela sex stycken finalplatser i Melodifestivalen talar sitt tydliga språk om. Sanna Nielsen hoppas på sjunde gången gillt med balladen "Undo". Låten är skriven av Fredrik Kempe, David Kreuger och Hammed "K-One" Pirouzpanah. Läs mer: http://www.sannanielsen.se och https://www.facebook.com/SannaNielsenOfficial

Panetoz, gruppen som lärde hela Sverige att "Dansa, Pausa", ställer nu upp i Melodifestivalen för första gången med bidraget "Efter solsken". Glöm gangstarap. Glöm attityder och blingbling, eller amerikanska bilar som av outgrundlig anledning måste tvättas av flickor i märkliga kroppsställningar och minimala klädesplagg. Panetoz ställer på huvudet alla fördomar du haft om hur hiphop ska låta och hur man ska bete sig som förortskid från söder om Stockholm, världen. Ett sammansvetsat gäng som drivs av vänskap, glädjen i musiken och viljan att göra skillnad. Mer info: http://www.panetoz.com och https://www.facebook.com/panetoz

Manda är 19 år och gjorde ett stort intryck på många när hon med sin unika röst och coola attityd klev in i TV-rutan och slog igenom i X-Factor hösten 2012. Sedan dess har hon turnerat flitigt och tillbringat mycket tid i studion. Manda har också hunnit med att släppa debutsingeln ”Sweetest Heartbreak” och i våras inledde hon ett samarbete med låtskrivarparet Linnea och Joy Deb som skrev förra årets vinnarlåt ”You” med Robin Stjernberg. Manda kommer att tävla i delfinal 2 i Linköping med låten ”Glow” skriven av Linnea Deb, Joy Deb, Melanie Wehbe och Charlie Mason. Läs mer: https://www.facebook.com/mandaofficial

• melfest2014
  • melfest
  • malmö
  • linköping
  • mahan
  • ellen benediktson
  • manda
  • panetoz
  • sanna nielsen
  • nytt
  • live
  • musik
  • melodifestivalen

Warner Music International, a leading company in national and international repertoire operates through numerous international affiliates and licensees in more than 50 countries. With its broad roster of new stars and legendary artists, Warner Music Group is home to a collection of the best-known record labels in the music industry including Asylum, Atlantic, Bad Boy, Cordless, East West, Elektra, Lava, Maverick, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros. and Word. Warner Music Group also includes Warner/Chappell Music, one of the world's leading music publishers.